CNA continuă să investigheze modul în care televiziunile sondează opinia publică prin SMS-uri



Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) va continua să analizeze procedura de sondare a opiniei publice de către televiziuni prin intermediul SMS-urilor, după ce, în ședința de marți, membrii Consiliului au avut o discuție pe această temă cu reprezentanții companiei de telefonie mobilă Vodafone.
La ședința CNA au participat trei reprezentanți ai Vodafone, în frunte cu avocatul Bogdan Rădulescu. Scopul acestei întâlniri a fost acela că membrii CNA vor să facă o „analiză globală” a modului în care televiziunile realizează sondajele prin intermediul SMS-urilor, după cum a declarat președintele Consiliului, Răsvan Popescu.
„Trebuie să ne asigurăm că (sondajele, n.r.) sunt făcute la modul cel mai serios, să avem niște garanții în acest sens. Am constatat că posturile de televiziune nu par să aibă un control (…) Avem unele dubii că toate sunt corect întocmite și că au o oarecare relevanță, pentru că nu avem acces la lista de telefoane date. De pe același număr se sună de mai multe ori. Se consideră ca opțiuni toate apelurile sau softul menține un singur număr și se consideră că acela este votul persoanei respective?”, și-a pus problema Răsvan Popescu.
Intenția CNA de a clarifica procedura prin care posturile TV efectuează aceste sondaje este realizată și în perspectiva campaniei electorale. „Ne gândim să le interzicem dacă nu sunt corecte”, a spus Radu Teodorel, vicepreședinte al Consiliului.
În timpul discuțiilor cu reprezentanții Vodafone, membrii CNA au constatat că Vodafone nu face măsurătoarea SMS-urilor din cadrul televotingului.
„Noi închiriem aceste numere scurte, ca un post telefonic, firmelor care doresc să ia astfel de numere scurte, la care ei primesc mesaje. Dar ei gestionează numărul de mesaje și conținutul mesajelor care vin pe acel număr scurt. Noi nu facem decât să monitorizăm numărul de SMS-uri în vederea facturării. Nu avem nicio legătură cu conținutul SMS-urilor (…), ci cu câte SMS-uri s-au trimis la numărul X într-un interval de timp (…) Din punctul nostru de vedere este posibil ca să se trimită mai multe SMS-uri de pe un număr de telefon”, a spus Bogdan Rădulescu, avocat Vodafone.
El a precizat că există câteva societăți care gestionează aceste numere de telefon, care deschid SMS-urile din cadrul televotingurilor și le gestionează, în baza unor contracte cu televiziunile. El a precizat că, spre exemplu, firma care lucrează cu televiziunile trustului Intact este Open Media Network SRL.
Potrivit lui Rădulescu, care a invocat legislația în vigoare, Vodafone poate să pună la dispoziția CNA societățile care gestionează numerele de telefon puse la dispoziție de operatorul de telefonie. „Vă putem spune câte SMS-uri s-au transmis într-un interval orar, dar nu câte de la numărul X sau conținutul mesajelor”, a explicat Bogdan Rădulescu.
În aceste condiții CNA a solicitat Vodafone companiile care gestionează SMS-urile în cazurile operațiunilor de televoting derulate de televiziuni. „În primul rând am cerut de la Vodafone lista companiilor care operează în acest domeniu. O să facem invitații către aceste companii, să discutăm direct cu ei”, a spus Răsvan Popescu, după întâlnirea cu reprezentanții Vodafone.
Întâlnirea dintre membrii CNA și Vodafone vine după ce Antena 3 a difuzat în emisiunea „Știrea zilei”, din 17 iulie, un sondaj, prin care telespectatorii puteau răspunde prin SMS la întrebarea „A greșit Traian Băsescu acceptând amprentările?”.
CNA a analizat, în 22 iulie, emisiunea respectivă, în cadrul căreia moderatoarea Gabriela Vrânceanu Firea a prezentat informații dintr-un material apărut în cotidianul italian La Repubblica, potrivit căruia „ministrul italian de Interne, Roberto Maroni, susține că președintele României, Traian Băsescu, nu are obiecții” în legătură cu politica italiană față de amprentarea romilor din taberele de nomazi. În acest timp, pe ecran a fost postată întrebarea „A greșit Traian Băsescu acceptând amprentările?”, precum și un grafic cu procentele telespectatorilor care răspundeau la această întrebare, producându-se modificări „mari”, într-un singur minut, în aceste procente, potrivit membrilor CNA.
Potrivit lui Gelu Trandafir, membru al CNA, întrebarea a fost „manipulatorie”. „Eu nu l-am auzit pe președintele Băsescu că el este pentru amprentări. Dar tipul ăsta de întrebare sugerează că el a spus”, a spus atunci Gelu Trandafir.
Poziția lui Traian Băsescu, exprimată într-o declarație de presă, a fost că nu a discutat niciodată cu Roberto Maroni, șeful statului considerând că declarațiile apărute în presa italiană reprezintă „o confuzie” a ziaristului italian care a scris materialul în La Repubblica. „Am înțeles frământarea din România cu privire la declarația ministrului italian de interne, personal am considerat că nu trebuie să am nicio reacție pentru că este vorba despre o declarație de presă (…) Vă mărturisesc că nu m-am întâlnit niciodată cu domnul ministru Maroni, nu am avut nicio discuție”, a spus președintele Băsescu, precizând că a avut o discuție pe tema amprentării cu Silvio Berlusconi. „Poziția mea a fost foarte departe de ceea ce a apărut în presa italiană”, a precizat Traian Băsescu.
În aceste condiții, CNA a decis să sesizeze Asociația Jurnaliștilor din România cu privire la acest caz, justificarea fiind aceea că o informație transmisă telespectatorilor trebuie verificată din mai multe surse.
În plus, CNA a decis să investigheze modul în care televiziunile sondează opinia publică prin intermediul SMS-urilor.