Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a anunțat, joi, că 188 de posturi de televiziune și 142 de radiouri vor difuza materiale dedicate campaniei pentru alegerile locale, care începe de vineri în audiovizual și se încheie pe 7 iunie.
Radiodifuzorii care vor reflecta campania electorală, ca urmare a solicitărilor primite de la competitorii electorali, au avut obligația să informeze CNA cu privire la acest lucru, până cel mai târziu pe 9 mai.
Astfel, CNA a anunțat, joi, că 188 de televiziuni (din care 73 difuzate în eter, 18 – prin satelit și 97 – prin cablu) și 142 de posturi radio și-au anunțat intenția de a reflecta campania.
Membrul CNA Narcisa Iorga a propus ca, pe perioada campaniei electorale, timp de o lună, să fie organizate trei ședințe CNA pe săptămână, în loc de două, având în vedere numărul mare de posturi care trebuie monitorizate în legătură cu reflectarea campaniei.
Președintele Consiliului, Răsvan Popescu, i-a răspuns că va fi dificilă întocmirea rapoartelor de monitorizare la această frecvență a ședințelor, dar imediat ce se adună mai multe probleme, membrii CNA se vor întâlni mai des.
Propunerea Narcisei Iorga a întrunit doar cinci voturi favorabile, neputând fi adoptată.
Narcisa Iorga a spus în ședință că sunt posturi locale care au solicitat bani competitorilor electorali în schimbul timpilor de antenă acordați, Popescu spunând că vor fi sancționate respectivele posturi dacă se va dovedi că au încălcat prevederea potrivit căreia campania electorală în audiovizual se face gratuit, din Decizia CNA.
CNA a adoptat Decizia nr. 195 din 24 aprilie 2012 privind principii și reguli de desfășurare, prin intermediul posturilor de radio și de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
Potrivit Deciziei CNA, campania electorală la posturile de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, a partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și a organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și a candidaților independenți, începe vineri, 11 mai, și se încheie joi, 7 iunie, ora 24.00.
„Accesul candidaților este gratuit atât pe posturile publice, cât și private. Posturile care doresc să se implice în campanie pot oferi accesul candidaților în emisiunile electorale și în emisiunile de dezbatere electorală în condițiile legii. De asemenea, în emisiuni informative vor fi difuzate informații privind activitățile de campanie, cât și elemente privind tehnica votării și sistemul electoral”, a explicat, pe 25 aprilie, Răsvan Popescu.
Lista radiodifuzorilor care au notificat CNA intenția de reflectare a campaniei electorale va fi postată pe pagina de internet a Consiliului.
Radiodifuzorii publici și privați sunt obligați să asigure desfășurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate și corecte pentru toți competitorii electorali.
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții competitorilor electorali pot să participe numai la emisiunile electorale și de dezbateri electorale. Aceste emisiuni pot fi difuzate numai de luni până vineri, a atras atenția Răsvan Popescu.
În perioada campaniei electorale, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni produse, realizate sau moderate de candidați și de reprezentanți ai competitorilor electorali și nici spoturi publicitare comerciale în care apar candidați sau reprezentanți ai competitorilor electorali.
Este interzisă vânzarea de timpi de antenă sau de spații de emisie pentru competitorii electorali în scopul participării la emisiunile electorale și de dezbateri electorale sau în vederea prezentării activităților de campanie electorală în emisiunile informative.
În cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisă combinarea de culori, semne grafice sau sunete care să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat.
Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susținător sau reprezentant al candidatului ori al unui partid politic, alianță politică, alianță electorală, jurnalist, analist sau de consultant politic.
Emisiunile electorale pot fi realizate în direct sau pot fi înregistrate și difuzate ca atare.
Totodată, radiodifuzorii publici și privați pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale și de dezbateri electorale. Spoturile electorale se difuzează gratuit și nu constituie comunicare comercială audiovizuală. Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligația să asigure identificarea spoturilor electorale, astfel încât publicul să fie informat cu privire la competitorul electoral al cărui mesaj este difuzat.
Pe de altă parte, spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligația să asigure identificarea spoturilor electorale, astfel încât publicul să fie informat cu privire la competitorul electoral al cărui mesaj este difuzat.
Emisiunile electorale și emisiunile de dezbateri electorale trebuie să asigure tuturor competitorilor electorali condiții egale în ceea ce privește libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor și echidistanța.
Decizia prevede și că realizatorii și moderatorii emisiunilor electorale și a celor de dezbateri electorale trebuie să fie imparțiali, să asigure echilibrul necesar desfășurării emisiunii, oferind fiecărui candidat participant la discuții posibilitatea de prezentare a opiniilor sale, să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare și să manifeste un comportament civilizat în relația cu candidații. De asemenea, aceștia trebuie să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale și a tematicii stabilite, să solicite dovezi explicite atunci când participanții aduc acuzații cu incidență penală sau morală unor contracandidați.
Moderatorii trebuie să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, participanții la emisiuni pun în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor, fac afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice, nu probează eventualele acuzații cu incidență penală sau morală aduse unui alt candidat sau reprezentant al unui competitor electoral, incită la ură sau discriminare pe considerente de rasă, etnie, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală. În cazul în care invitații nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului acestuia sau oprirea emisiunii, după caz.
Candidații și partidele politice ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică.
Totodată, candidații și partidele politice ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor informații inexacte beneficiază de drept la rectificare.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorală; invitarea sau prezentarea în emisiuni și dezbateri electorale a candidaților și a reprezentanților competitorilor electorali; comentarii privind desfășurarea campaniei electorale, precum și cele privind competitorii electorali.
De asemenea, în ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la ieșirea de la urne, înainte de închiderea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.
În cazul în care radiodifuzorii nu vor respecta dispozițiile acestei Decizii și prevederile legislației audiovizuale, CNA poate aplica sancțiuni.
Alegerile locale se vor desfășura în data de 10 iunie.