SUA au o legislație privind comportamentul etic al prescrierii de medicamente, iar aceasta face răspunzătoare compania, nu medicii, întrucât atâta timp cât medicul prescrie un medicament necesar pentru un pacient el are acest drept, în timp ce în România lipsește un astfel de document, arată CMR.
Declarația Colegiului Medicilor din România vine ca reacție la un document al Securities and Exchange Commission din SUA, potrivit căruia Johnson& Johnson (J&J) a obținut un profit de 3,5 milioane de dolari în perioada 2000-2007 din produsele vândute de medicii români mituiți în acest scop de grupul american de articole farmaceutice și de larg consum.
„SUA au o legislație privind comportamentul etic al prescrierii de medicamente. Potrivit legislației americane, răspunzatoare este compania și nu medicii, anchetele care se fac nu implică medicii. Atât timp cât medicul prescrie un medicament necesar pentru un pacient el are acest drept. În România nu există legislație în acest sens”, a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, președintele CMR, profesor dr. Vasile Astărăstoae.
În opinia președintelui CMR, transparența poate împiedica comportamentul neetic.
„CMR a promovat această politică de transparență în privința sponsorizărilor primite de entitățile medicale și de doctori, a organizat workshop-uri de acest gen și insistă pe această linie”, mai spune profesorul Astărăstoae.
Într-o plângere depusă la o instanță americană, Securities and Exchange Commission (SEC), comisia de reglementare a valorilor mobiliare din SUA, arată că angajați ai unei subsidiare românești au mituit medicii români salariați în sistemul de stat și farmaciști pentru a prescrie produsele farmaceutice pe care compania le promova activ.
„Angajații au lucrat cu distribuitorii locali ai diviziei pentru a furniza lichidități doctorilor care prescriau pacienților medicamente ale J&J. Divizia asigura, de asemenea, excursii anumitor doctori care au acceptat să prescrie medicamentele J&J”, se arată în document.
Plângerea menționează că distribuitorii locali au obținut banii necesari plăților prin primirea de discount-uri la fiecare factură sau de produse gratuite pe care le puteau vinde. Distribuitorii colaborau apoi cu doctorii pentru a fi plătiți pentru medicamentele prescrise prin intermediul programul guvernamental de asigurări.
Politica de a asigura excursii a apărut în 2007, după ce un audit intern al J&J a început să investigheze plângeri privind mituirea unor doctori. Excursiile plătite vizau congrese ale medicilor.
În unele cazuri, doctorii plecau în călătorii cu întreaga familie, iar grupul asigura și „banii de cheltuială” necesari. Excursiile vizau congrese ale medicilor.
J&J a acceptat să plătească o amendă de 70 de milioane de dolari autorităților americane pentru a pune capăt acuzațiilor de corupție privind mituirea unor medici din Grecia, Polonia și România și plata de comisioane ascunse în Irak pentru obținerea unor contracte ilegale.