Universitățile vor fi clasificate împreună cu experți ai Asociației Universităților Europene în baza datelor transmise până în 23 mai de către fiecare instituție de învățământ superior, iar clasarea intenționată într-o categorie superioară celei reale ar putea fi sancționată pentru declarații false.
„Universitățile se clasifică în trei categorii: universități centrate pe educație, care au numai pregătire de licență, universități de educație și cercetare științifică sau universități de educație și creație artistică, care au licență și masterat și universități de cercetare avansată și educație, care au licență, masterat și doctorat”, a declarat, marți, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat în MECTS, Cătălin Baba.
Odată cu clasificarea universităților începe și ierarhizarea domeniilor de studii, numai că aceasta din urmă ar putea dura până în 2014.
În 31 mai, o echipă de experți ai EUA va aveni la București pentru clasificarea universităților, experții urmând să evalueze datele transmise de către unitățile de învățământ superior. În cazul în care o instituție de învățământ s-a clasat, intenționat, într-o categorie superioară celei reale ar putea fi sancționată, conform legii educației pentru declarații false și inducerea în eroare a publicului, a mai spus secretarul de stat pentru învățământ superior .
Clasificarea universităților, după autoevaluare și evaluare
„Metodologia de evaluare pornește de la principiul autonomiei universitare, fiecare instituție asumându-și o anumită misiune care o plasează într-una dintre categoriile anunțate. În final, clasificarea universităților este rezultatul unui proces de autoevaluare și evaluare. Decizia privind clasificarea unei universități într-o categorie anumită este rezultatul exclusiv al evaluării externe și comparative. În consecință, organizarea programelor de studii, finanțarea din fonduri publice și tipurile de diplome emise de o universitate sunt dependente în mod exclusiv de poziționarea universității într-o categorie sau alta”, a explicat secretarul de stat.
Acesta a spus însă că procesul de evaluare cu scopul clasificării universităților nu reprezintă în nici un fel un proces de ierarhizare a instituțiilor de învățământ superior din România.
Obiectivul asumat este ca, prin intermediul său, universitățile să aibă posibilitatea de a-și identifica mai bine poziția în cadrul mediului universitar, social – economic sau cultural și de a-și concentra mai bine resursele pentru a-și îndeplini cu eficiență misiunea asumată și pentru a răspunde nevoilor reale ale beneficiarilor direcți și indirecți ai educației și formării profesionale, a precizat Cătălin Baba.
Autoevaluarea instituțională constă în asumarea unei misiuni instituționale specifice, co-extensive a celor trei categorii menționate : centrare pe educație, centrare pe educație și cercetare științifică sau pe educație și creație artistică, centrare pe cercetare științifică intensivă și educație.
Consorțiul de evaluare format din ARACIS (incluzând reprezentanți ai studenților), CNCS, CNATDCU și EUA un organism internațional cu competențe în domeniul clasificării instituțiilor de învățământ superior.
Consorțiul de evaluare va verifica, aleator, veridicitatea datelor declarate în această fază, în minimum 20% din programele de studii ale unei universități. Această activitate de validare va fi realizată de către experți desemnați de ARACIS, CNCS și CNATDCU.
Clasificarea universităților ar trebui încheiată în a doua parte a lunii iunie
Evaluarea domeniilor de studii universitare cu scopul ierarhizării se realizează în funcție de domeniul, pe baza rezultatelor efective asociate cu patru criterii de evaluare, respectiv predare și învățare, cercetare științifică, relațiile universității cu mediul extern și capacitate instituțională.
Fiecărui criteriu de evaluare îi este asociat un set de standarde de referință, iar fiecărui standard îi este asociat un set de indicatori de colectare de date primare (variabile).
Clasificarea universităților ar trebui încheiată în a doua parte a lunii iunie.
EUA a fost implicată direct în punerea în aplicare a Legii Educației Naționale.
„Asociația Universităților Europene (EUA) este bucuroasă să anunțe că va lucra împreună cu Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și universitățile din România pentru a sprijini reforma majoră realizată prin noua lege a educației, care a intrat în vigoare luna trecută”, anunța instituția la sfârșitul lunii martie într-un comunicat de presă.
România are un sistem al învățământului superior care cuprinde 54 universități publice și aproximativ 40 de universități private. Noua lege, care prevede o reformă a întregului sector al învățământului superior va diversifica sistemul, grupând universitățile (publice și private) în trei tipuri de instituții: de cercetare intensivă și educație, de cercetare și educație și preponderent de educație. Lansarea procesului de evaluare a fost anunțat în 25 martie, la un eveniment la care au participat EUA, Daniel P. Funeriu, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului din România și rectorii celor mai importante universități din România.
Noua lege a educației din România prevede ca aceste reforme și, în particular, clasificarea universităților să fie realizată de un organism extern. La cererea ministrului din România, EUA a acceptat să fie acel organism extern de evaluare. Într-o primă fază, EUA a stabilit un grup de înalți experți internaționali pentru a sprijini acest efort de reformă.