Traian Băsescu a fost demis, în 1989, din funcția pe care o deținea, pentru „grave neregului profesionale”, potrivit unor documente publicate de Mugur Ciuvică, acesta reproșându-i șefului statului că nu și-a aplicat sieși, când a acceptat șefia Transporturilor, criteriile pretinse Noricăi Nicolai.
„Traian Băsescu a fost dat afară de la Anvers în urma unor grave nereguli profesionale. Președintele Traian Băsescu își motivează refuzul de a semna numirea Noricăi Nicolai în funcția de ministru al Justiției printr-o sancțiune primită de aceasta în 1987 în urma instrumentării greșite a unui dosar penal. Dacă Traian Băsescu și-ar fi aplicat sieși criteriile de profesionalism pe care i le pretinde Noricăi Nicolai, ar fi trebuit să refuze și în 1991 și în 1996 numirea sa în funcția de ministru al Transporturilor”, se arată într-un comunicat al președintelui Grupului de Investigații Politice, Mugur Ciuvică remis, ieri.
Potrivit lui Ciuvică, în mai 1989, Traian Băsescu a fost dat afară din funcția de șef al reprezentanței Navrom la Anvers în urma descoperirii faptului că a semnat incorect facturile pentru repararea unei nave.
Traian Băsescu a contestat sancțiunea profesională
La fel ca Norica Nicolai, Traian Băsescu a contestat sancțiunea profesională, însă Comisia Ministerului Transporturilor a menținut decizia, sancționându-l în plus pe actualul șef al statului cu și cu reducerea retribuției cu 20%, scrie Ciuvică.
„Pe de altă parte, câtă vreme toate dosarele sale sunt ascunse, Traian Băsescu este ultima persoană din România care are dreptul să vorbească despre dosarele altora. Conform CNSAS, dosarul de colaborator al Securității al lui Traian Băsescu a fost distrus în 1979 (procesul verbal de distrugere nr. 0058212/15.08.1979 se află în posesia CNSAS). Conform lui Dorin Dobrincu, directorul general al Arhivelor Naționale, dosarul de cadre al lui Traian Băsescu (obligatoriu pentru orice fost membru PCR) a dispărut. Conform lui Traian Băsescu însuși, dosarul său profesional de la Navrom nu mai e de găsit”, se mai arată în comunicatul GIP.
Grupul de Investigații Politice a anexat comunicatului un memoriu adresat, pe 25 mai 1989, șefului Departamentului Transporturi navale Constanța, Gheorghe Anghelescu, adjunct al ministrului Transporturilor de la acea vreme, de căpitanul de cursă lungă Traian Băsescu, reprezentant Navrom la Anvers.
În document, Băsescu informează în legătură cu activitatea profesională desfășurată din 14 aprilie 1988 și „raportează” că, în ciuda eforturilor sale depuse pentru a aduce economii companiei, a fost schimbat din funcție sub acuzația că a semnat incorect factura de reparații a navei Zimnicea, reparații efectuate la Anvers în ianuarie 1989.
„Mă simt profund nedreptățit”
„Cu această ocazie, repet ceea ce am afirmat în raportul explicativ înaintat întreprinderii, că interpretarea dată ofertei și facturii de comandantul Stan și conducerea întreprinderii este incorectă, lucru care mă face să mă simt profund nedreptățit. Rog să fiu înțeles corect, nu insist să fiu menținut în funcția de reprezentant al Navrom la Anvers, calificarea mea fiind de căpitan de cursă lungă și eu îmi îndrăgesc meseria. Aceasta nu însemnă însă că pot fi de acord cu îndepărtarea mea din funcția de Reprezentant Navrom în baza unor acuzații dezonorante și nedrepte, fapt pentru care, rog să dispuneți reanalizarea și interpretarea corectă a documentelor de reparații la nava Zimnicea”, scrie Băsescu.
GIP publică, de asemenea, Ordinul din 29 mai 1989 prin care, la nivelul Departamentului Transporturi Navale din cadrul Ministerului Transporturilor se constituie o comisie de analiză a reparațiilor efectuate la nava Zimnicea în ianuarie 1989, care, potrivit documentului urma să discute cu comandantul navei și cu reprezentantul Navrom la Anvers.
Comunicatul GIP este însoțit și de raportul acestei comisii, potrivit căreia comandatul navei „a semnat parțial” factura de reparații iar reprezentantul Navrom la Anvers a semnat-o în întregime „depășindu-și atribuțiunile”.
Comisia a hotărât „penalizarea” comandantului navei și a reprezentantului Navrom la Anvers prin reducerea retribuției pe o lună.