Sistemul achizițiilor publice este deficitar și a generat întârzierea, blocarea și chiar anularea unor proiecte importante de dezvoltare a infrastructurii, potrivit Consiliului Investitorilor Străini (CIS), care propune mai multe soluții pentru îmbunătățirea funcționării acestuia.
Reprezentanții CIS arată că deși fondurile europene reprezintă unul dintre puținele motoare de susținere a investițiilor în general și a celor de infrastructură în special, în contextul economic actual, România are cea mai scăzută rată de absorbție din Uniunea Europeană.
Pe de altă parte, utilizarea fondurilor alocate de Guvern pentru proiectele de infrastructură trebuie realizată astfel încât să asigure maximizarea impactului economic, se arată într-un comunicat al Consiliului.
În aceste condiții, CIS propune adoptarea unor soluții cât mai urgente pentru îmbunătățirea sistemului de achiziții publice, cu atât mai mult cu cât România este „supusă unui risc major” de a pierde fondurile alocate dacă nu reușește să asigure „un salt de absorbție” cât mai curând.
Una dintre recomandările reprezentanților investitorilor străini este creșterea stabilității și eficacității cadrului de reglementare în domeniul achizițiilor publice, cu realizarea unei analize mai profunde a impactului pe care modificările legislative le au asupra sistemului.
Totodată, reprezentanții CIS constată numărul încă ridicat de contestații, în ciuda măsurilor luate pentru reducerea lor.
Astfel, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor ar trebui să aibă o monitorizare mai strânsă a tendinței și naturii contestațiilor, fiind necesar și ca ANRMAP să-și îmbunătățească competențele tehnice specifice naturii obiectului achizițiilor.
O altă problemă identificată este conflictul de interese în domeniul achizițiilor, fiind recomandată dezvoltarea unor metodologii consistente care să ducă la depistarea acestora.
Printre neajunsurile subliniate de CIS se numără și inconsistențele în reglementările achizițiilor, practici neunitare interinstituționale și un deficit relativ de resurse, combinat cu procese interne ineficiente ale principalilor actori implicați în acest domeniu.
Consiliul propune ca rolul și domeniul de control al diverselor autorități implicate în achizițiile finanțate cu fonduri europene să fie clar delimitat, iar autoritățile să analizeze oportunitatea implementării unui sistem național de certificare și acreditare pentru operatorii economici care participă la licitații.
Alte propuneri vizează și îmbunătățirea plaformei SEAP, sprijinirea și specializarea autorităților contractante, o abordare proactivă în domeniul depistării cartelurilor și practicilor anticoncurențiale în domeniul achizițiilor și indexarea prețurilor din contractele a căror implementare depășește un an.
Consiliul Investitorilor Străini a fost înființat în 1997 și numără în prezent 123 de companii, cu investiții cumulate de 35 miliarde euro, echivalentul a aproape două treimi din totalul investițiilor străine directe realizate în România din 1990 până în prezent.