Circa 89% dintre români intenționează să cheltuie mai mult în decursul acestui an, în timp ce doar 14% dintre aceștia plănuiesc să-și mărească soldul economiilor, potrivit studiul „Observatoire Cetelem 2011” privind comportamentul consumatorilor la nivel european.
Potrivit studiului, există o diferență notabilă între statele din Europa de Est și cele din sudul continentului. Astfel, dacă cetățenii din România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia aleg în acest an consumul, cei din Spania, Franța, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania sunt ceva mai rezervați, acordând o atenție mai mare economiilor.
Britanicii sunt cei mai preocupați să-și majoreze nivelul economiilor, 58% dintre aceștia declarând că își doresc ca în 2011 să pună mai mulți bani deoparte.
„Studiul Observatoire Cetelem 2011 demonstrează că nevoia de consum, proiectele consumatorilor nu au dispărut, ci doar au fost amânate datorită crizei. Evenimentele economice din ultima perioadă au determinat o reducere și chiar stopare a planurilor de achiziții în majoritatea țărilor europene, însă odată cu primele semne de revenire economică și comportamentul consumatorilor începe să se schimbe”, a declarat directorul general al Cetelem România, Gilles Zeitoun, într-o conferință.
Petrecerea timpului liber și călătoriile sunt principalele proiecte pentru europeni în acest an, urmate îndeaproape de echiparea și/sau renovarea locuinței.
Astfel, pentru 50% dintre cei chestionați, cheltuielile cu petrecerea timpului liber și călătoriile sunt o prioritate, în timp ce peste 40% dintre aceștia vor aloca pe parcursul anului în curs bugete suplimentare pentru achiziția de produse electrocasnice, lucrări de amenajere a locuinței și chiar de telefoane mobile.
Obiectele de mobilier, echipamentele electronice sau ustensilele pentru grădină se află, de asemenea, în topul priorităților, potrivit datelor studiului.
O achiziție devine importantă pentru bugetul familiei atunci când depășeste o anumită valoare, diferită de la o țară la alta.
Dacă pentru un german cumpărarea de echipamente necesare utilării locuinței este importantă atunci când prețul depășește valoarea de 768 de euro, pentru un român nivelul de suportabilitate pleacă de la doar 184 de euro.
Și în privința sumelor alocate pentru divertisment și călătorii, românii se numără printre puținii europeni (alături de cehi și unguri) care consideră că un buget cu impact raportat la veniturile totale este de peste 168 de euro. Spre comparație, un italian sau un german consideră că alocă resurse financiare importante dacă valoarea pachetului trece de 1.018 euro, respectiv 906 de euro.
Studiul a evidențiat că procesul de cumpărare nu mai este de mult o decizie spontană pentru consumator, acesta alocând resurse de timp importante pentru o analiză amănunțită a ofertelor din piață din punct de vedere calitate-preț.
„Vânzătorii zilelelor noastre se confruntă cu un consumator extrem de bine informat, care se descurcă singur în găsirea informației de care are nevoie, să compare, să ceară sfaturi și să ia astfel o decizie bazându-se pe propriile sale cercetări. În contextul în care rata de penetrare a Internetului în Europa ajunsese în iunie 2010 la o medie de 68%, peste 90% dintre utilizatori folosesc mediul online pentru documentare”, a spus Zeitoun.
Potrivit studiului, peste 90% dintre europeni, indiferent de vârstă, alocă în medie o luna de zile perioadei de cercetare proprie. Neîncrezători în discursurile vânzătorilor, peste 50% dintre consumatorii europeni au încredere mai degrabă în intuiția proprie sau cea a apropiaților, în analiza personală desfășurată pe Internet sau în sfaturile prietenilor și ale familiei.
Pe fondul crizei, europenii au revenit la fundamentele consumului, respectiv o bună achiziție este înainte de toate un bun raport calitate-preț, iar căutarea unui preț bun presupune bineînțeles comparația acestora.
În aceste condiții, peste 59% dintre europeni compară cu atenție prețurile, iar acest tip de comportament afectează toate generațiile, în toate țările.
În România, peste 65% din populație compară prețurile înainte de a trece la achiziția propriu-zisă, procent ce se numără printre cele mai ridicate din Europa, alături de Belgia, Portugalia sau Slovacia.
Britanicii sunt cei care acordă cea mai mică importanță acestui aspect, în medie, doar 47% dintre aceștia fiind atenți la o analiză comparativă a costurilor.
În plus, promoțiile reprezintă în continuare un instrument de marketing la care tot mai mulți consumatori sunt sensibili, fiind căutate de peste 50% dintre europeni.
Studiul „Observatoire Cetelem 2011” a fost realizat în decembrie 2010, pe un eșantion reprezentativ de 8.700 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani.
Cercetarea a vizat 13 țări în care compania Cetelem operează, respectiv Germania, Belgia, Spania, Franța, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Cehia, România, Marea Britanie, Rusia și Slovacia.
În România, Cetelem este unul dintre cei mai importanți jucători pe piața creditelor de consum.
Societatea a fost înființată în luna mai 2005, prin preluarea Credisson International de către Cetelem, filiala furnizoare de credite de consm a grupului financiar francez BNP Paribas.