Comisarul european desemnat al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Dacian Cioloș a declarat, într-un interviu acordat Agenției MEDIAFAX, că Estul european poate contribui revitalizarea Politicii Agricole Comune și că, personal, va lucra în interesul Uniunii Europene, păstrându-se român „în spirit”.
Dintre valorile personale, Cioloș spune că va folosi spiritul de conciliere, deschiderea către dialog pentru a căuta „esențele” în interesele naționale ale statelor membre ale Uniunii, esențe care sunt substanța pe care se construiesc valorile comune europene.
Comisarul desemnat nu se vede drept „o fire războinică” și va căuta, în perioada de până la audierile din Parlamentul European, să depășească „anumite prejudecăți care persistă în mediul politic de la Bruxelles, referitor la mediul politic din România”, pentru ca apoi să dovedească că poate lucra în interesul Europei, rămânând român „în spirit”.
În același timp, Cioloș vede Franța drept țara în care a descoperit Europa, cu „ambițiile și instituțiile sale. El a vorbit și despre prietenia care îl leagă de francezul Michel Barnier, desemnat comisar european pentru Piață Internă și Servicii, pe care o apreciază ca o relație între doi oameni integri, care știu să-și pună amiciția „în interesul larg, rămânând fiecare vertical în ceea ce face”.
În ceea ce privește felul în care a fost receptată în țară desemnarea sa, comisarul european nu s-a simțit „pus” la o remorcă politică și crede că desemnarea sa este un succes diplomatic de etapă, care aparține României.
Prezentăm textul interviului acordat Agenției MEDIAFAX de către comisarul european desemnat al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Dacian Cioloș:
„Reporter: Care sunt componentele forte ale filosofiei personale și ale stilului de acțiune pe care le veți folosi în activitatea de comisar european?
Dacian Cioloș: Postul de comisar – așa cum îl înțeleg eu în acest moment, dincolo de managementul unei echipe și al unui departament administrativ, precum și de decizia colegială (în cadrul colegiului comisiei) pe baza unui program politic asumat – înseamnă capacitatea de a stimula idei în reformarea unui domeniu vital pentru Uniunea Europeană (agricultura și dezvoltarea rurală) care trebuie să țină cont de nevoile agricultorilor, consumatorilor și contribuabilor și de a transpune aceste idei în instrumente de politici, care să traducă într-un mod cât mai pragmatic și eficient principiul european al «unității în diversitate».
Apoi, aceste idei transpuse în politici trebuie negociate de către comisar cu Parlamentul European și cu Consiliul de miniștri ai Agriculturii din Uniunea Europeană, în căutarea compromisului care să construiască această unitate în diversitate. După toate acestea, Comisia este cea care are în responsabilitate și urmărirea aplicării deciziilor luate, la propunerea sa, de către Consiliu și Parlament.
Pornind de la aceasta, precum și de la necesitatea, cred eu, ca deciziile de la Bruxelles să fie cât mai receptive la așteptările de la «bază», voi încerca să fiu deschis dialogului, conciliant, principial, să caut «esența» în interesele naționale ale statelor membre, acea esență care construiește valorile comune.
Uniunea Europeană s-a construit pornind de la voința de a acționa în comun, fără a anihila specificitatea locală. În agricultură și în dezvoltarea rurală, păstrarea specificului mi se pare esențială.
Rep.: Care vă este cel mai redutabil adversar în perioada până la audieri și la audierile din Parlamentul European?
D.C.: Eu nu sunt o fire războinică, așa încât nu-mi caut adversari. Însă, nu neg că aceștia aceștia pot exista. Dimpotrivă, îmi voi căuta aliați de idei, de principii, de valori, cu care voi încerca să construiesc, odată ce-i voi convinge, sper, în audierile din Parlament, că pot fi, din calitatea de comisar pentru agricultură și dezvoltare rurală, un partener credibil. În interesul tuturor, pentru că trebuie să tragem împreună în aceeași direcție, care nu poate fi decât a interesului cetățenilor din Uniunea Europeană.
În perioada care a mai rămas până la audieri, dincolo de pregătirea unor răspunsuri tehnice la întrebări tehnice legate de Politica Agricolă Comună, prin contacte directe cu membri ai Parlamentului, voi încerca să depășesc anumite prejudecăți care persistă în mediul politic de la Bruxelles, referitor la mediul politic din România, prejudecăți ce se por repercuta asupra obiectivității aprecierii politice, la votul din comisia parlamentară de specialitate.
Rep: Unii încearcă și vor încerca cu perseverență să vă lipească eticheta de «al doilea comisar european al Franței». Care este mobilul unor asemenea demersuri?
D.C.: Cred că «etichetele» se lipesc de către cei care au sau o foarte bună cunoaștere a subiectului etichetat sau o cunoaștere superficială. Sper să pot depăși aceste etichetări odată instalat și în măsură să mă exprim în calitate de comisar european, acționând în interesul Uniunii Europene.
Așa cum comisari din alte state membre pot s-o facă, o să dovedesc faptul că și un român poate: să depășească bariere naționale de viziune, să lucreze în interesul Europei rămânând totodată român în spirit.
Franța este țara de unde am «descoperit» Europa cu ambițiile și instituțiile sale, dar niciodată nu m-am limitat la Franța în ambițiile mele europene.
Rep.: Sunteți coleg de Comisie cu Michel Barnier (n.r. – francezul Michel Barnier a fost desemnat comisar european pentru Piață Internă și Servicii), care v-a fost mentor în ale Europei. Și-a depășit învățăcelul mentorul?
D.C.: Michel Barnier este un prieten mai vechi și cred că fiecare a învățat ceva de la celălalt în această prietenie. Doi oameni integri, cum cred că suntem amândoi, știu să-și pună prietenia în interesul larg, rămânând fiecare vertical în ceea ce face.
Rep.: În ce fel pot vedea Estul european și România un prieten și aliat în comisarul european al Agriculturii ?
D.C.: În modul în care viitorul – sper – comisar român la agricultură va ști să înglobeze în subiectele de pe masa de discuții, de reforme și negocieri, teme care integrează și problematică specifică din această parte a Uniunii.
Voi acționa în interesul Uniunii Europene ca unul preocupat în continuare de modul în care problematica estică a UE se poate integra mai bine în politicile europene, în interesul european. Nu încerc să fac aici o voltă de limbaj, ci chiar caut idei pentru a face acest lucru.
După atâția ani de confruntare «ideologică» Sud-Nord în reformele succesive ale Politicii Agricole Comune, sper ca puțin «sânge proaspăt» din Estul european să revigoreze această politică esențială în construcția europeană.
Rep.: În România, desemnarea dumneavoastră a fost privită cu relativă indiferență și a fost pusă la remorca politică. Nedrept sau firesc pentru această perioadă?
D.C.: Știu eu, dacă sunt în măsură să judec ce e nedrept și firesc în construcția agendei mediatice?
Nu sunt unul dintre cei care caută expunere mediatică cu orice preț sau cu insistență. Și asta nu pentru că fug de presă și de expunerea mediatică, ci pentru că cred că aceste ieșiri mediatice trebuie să corespundă unor așteptări. Dacă aceste așteptări sunt orientate în altă parte, este probabil pentru că sunt alte domenii de dezbatere mai importante.
Foarte sincer, nu m-am simțit pus la remorca politică în aceste zile. Acest succes – de etapă, pentru că mai sunt de trecut audierile din Parlamentul European – diplomatic aparține României, clasei politice din România sigur, în proporții diferite într-o parte și altă, dar nu proporția este importantă ci, iată, rezultatul.
Asta arată că se poate și că, uneori, pesimismul exagerat expus public este mai puțin util decât acțiunea politică conjugata și construită în interesul național”.