Cuvânt de învățătură

Cinstirea îngerilor cerești de către omul pământesc



Cuvânt de învățătură: Cinstirea îngerilor cerești de către omul pământesc
Cuvânt de învățătură: Cinstirea îngerilor cerești de către omul pământesc

Sfinții îngeri primesc din partea credincioșilor cinstire, după cum afirmă Origen, o cinstire care nu o egalează pe cea dată lui Dumnezeu. Eusebiu de Cezareea, cât și mărturiile primelor secole creștine întăresc faptul că îngerii au fost cinstiți prin rugăciuni și prin ridicarea lăcașurilor de cult în cinstea lor.
Acest lucru s-a extins cu timpul, încât s-a clarificat ce fel de cinstire se acordă îngerilor și au putut fi alcătuite slujbe închinate lor, acatiste, canoane și imne. Mai târziu s-a generalizat ca ziua de luni de la începutul fiecărei săptămâni să stea sub semnul cinstirii sfinților îngeri.
Una din sărbătorile închinate sfinților îngeri care are ținere deosebită este cea din data de 8 noiembrie și care are ca numire completă următoarea formulă de cinstire: „Soborul mai-marilor Arhangheli Mihail și Gavriil și a tuturor cereștilor și netrupeștilor puteri”. Este o sărbătoare cu rădăcini încă din secolul al V-lea și la origine a fost o aniversare a sfințirii unei biserici din Constantinopol închinată Sfântului Mihail, apoi s-a adăugat și cinstirea Sfântului Gavriil, iar mai apoi s-a generalizat ca sărbătoare a tuturor îngerilor.
Sărbătoarea aceasta așază înaintea creștinilor o cinstire și un prilej de relaționare cu sfinții îngeri din care fac parte: îngerul păzitor dat de Dumnezeu fiecărei persoane și care are rol de păzitor, îndrumător, păzitor și mijlocitor; îngerul păzitor al fiecărui popor și toți îngerii care sunt organizați după principiul unei ierarhii sau a unei subordonări în funcție de gradul apropierii față de Dumnezeu. Această ierarhizarea a sfinților îngeri a fost definită și expusă de către Sfântul Dionisie Areopagitul în secolul al V-lea, și acceptată de către Biserică. Deci, cinstirea se acordă soborului îngeresc format din: Serafimi, Heruvimi, Tronuri, Domnii, Virtuți, Puteri, Începătorii, Arhangheli și Îngeri.
Cu toate acestea, numele comun al ființelor cerești este cel de înger, nume găsit în Sfânta Scriptură.
Pe lângă acest lucru, totuși ies în evidență doi îngeri: Mihail și Gavriil. De ce? Pentru că ei s-au făcut cunoscuți mai mult datorită misiunii lor rânduite de Dumnezeu, misiune legată de om într-un grad mai mare și minunat. Mihail este cunoscut mai mult din Vechiul Testament ca mijlocitor al poporului Israel și păzitor al iudeilor; iar Gavriil, vestitor al nașterii Mântuitorului Hristos, cel care a adus veste cea bună a mântuirii.
Cu toate acestea, sărbătoarea sfinților îngeri este un prilej de cinstire și meditație în relația omului pământesc cu îngerul cel ceresc. (pr. Răzvan-George TOPALĂ)