Cinematograful 3D a cucerit definitiv Hollywood-ul



Cu săli de cinematograf tot mai bine echipate, cu regizori prestigioși în spatele camerelor de filmat și dispunând de un public fidel, cinematograful 3D a cucerit definitiv Hollywood-ul, care vede în el o modalitate de a combate criza mondială prin readucerea spectatorilor în sălile de cinema.
Potrivit AFP, cinematograful 3D nu este o noutate pentru Hollywood. Încă din anii ’50, începând cu „The Creature from the Black Lagoon” de Jack Arnold, acest procedeu care creează iluzia profunzimii și a reliefului a „irupt” cu regularitate pe marile ecrane, fără însă să reușească niciodată să se impună cu adevărat. Însă după anii ’2000, acest fenomen a luat o altă amploare.
„Cred că a existat o adevărată întoarcere la 3D grație tehnologiei numerice, care i-a permis să fie mai precis și mai luminos pe ecran, oferind publicului o impresie mult mai bună”, a declarat Mark Zoradi, președintele Walt Disney Motion Pictures Group.
„Această tehnică oferă spectatorului un motiv de a continua să meargă la cinematograf, pentru a găsi acel ceva pe care nu îl poate avea la el acasă. Acest fenomen va dura destul de mult”, a adăugat Mark Zoradi.
Pentru a argumenta această părere personală, el a menționat rapiditatea cu care sălile de cinema din Statele Unite s-au echipat pentru a putea să efectueze proiecții în 3D.
„Când am lansat primul nostru film în 3D, în 2005, intitulat «Chicken Little», erau doar 84 de ecrane echipate în Statele Unite. Astăzi, filmul „O poveste de Crăciun 3D” de Robert Zemeckis va fi vizionat în 3D în 2.000 de săli în Statele Unite și în alte 2.000 de săli din lume”, a explicat Mark Zoradi.
Tradițional fidel filmelor pentru copii, de animație sau horror, cinematograful 3D visează acum la noi „teritorii”. Din acest punct de vedere, mult așteptatul „Avatar”, regizat de James Cameron, ce va fi lansat în decembrie 2009, și „Alice în țara minunilor”, de Tim Burton, ce va fi lansat în 2010, ar putea să marcheze un „înainte” și un „după” pentru folosirea acestui procedeu.
„Cred că James Cameron va extinde definiția a ceea ce poate fi un film în 3D”, consideră Jason Constantine, președinte direcției de achiziții și coproducții a Lionsgate.
Și el consideră că fenomenul 3D va dura mulți ani și că nu este o modă trecătoare. În opinia sa, tehnica 3D se pretează perfect filmelor de aventuri, science-fiction, suspens sau de acțiune, atât timp cât îmbunătățirile pe care le aduce rămân „intrinseci poveștii filmului”.
Astfel, „Saw 7”, care va fi lansat în 2010 în versiune 3D, va fi conceput ca o experiență 3D de la A la Z, începând de la scenariu până la post-producție, producătorii săi având obiectivul declarat de a crea un film de groază „cum nimeni nu a mai văzut vreodată”.
Chiar dacă tehnica 3D nu este un leac miraculos pentru criza pe care o traversează studiourile, ea reprezintă un element pozitiv, aducând oamenii în sălile de cinema, a explicat Mark Zorandi, care a adăugat că „în pofida recesiunii, numărul spectatorilor înregistrează mai degrabă o tendință crescătoare”.
Pentru filmul „O poveste de Crăciun 3D”, Mark Zoradi estimează că mai mult de jumătate din încasări vor proveni din versiunea 3D pe plan mondial și așteaptă ziua, nu chiar atât de îndepărtată pe cât pare, în care marile filme vor fi lansat doar în 3D.
Tehnica 3D antrenează costuri de producție evident mai mari însă acestea sunt compensate, deoarece filmele „clasice” produse în 3D de compania Lionsgate au obținut încasări de peste 200 de milioane de dolari pe plan mondial între ianuarie și aprilie 2009.
Piața DVD-urilor, a cărei agonie contribuie la criza actuală a marilor studiouri, ar putea și ea să beneficieze de pe urma filmelor 3D. În opinia experților, pe un termen mai lung, care va debuta peste doi-cinci ani, ea va intra în casele oamenilor și va dinamiza vânzările de DVD-uri.