Un accident colectiv ar pune în mare dificultate Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Suceava, dacă s-ar întâmpla în aceste zile, deoarece cinci dintre mașinile de salvare sunt indisponibile până în data de 11 ianuarie a.c. Asta se întâmplă din cauza procedurilor greoaie de licitație din sectorul achizițiilor publice, care au făcut ca licitația pentru asigurarea obligatorie auto (răspunderea civilă auto – RCA) la ambulanțe, demarată în data de 16 noiembrie a anului trecut de SAJ Suceava, să nu fie finalizată nici acum.
În România nu există posibilitatea de a încheia o poliță RCA pe mai puțin de 6 luni, așa că cinci ambulanțe de tip B au rămas, din data de 1 ianuarie a.c., fără RCA și nu pot fi folosite la intervenții. Două dintre acestea sunt din stația Suceava, din totalul de șapte, una din trei la Câmpulung Moldovenesc, una din patru la Gura Humorului și una din șase la Rădăuți. Suceava mai deține încă două ambulanțe tip C și încă 11 tip A (transport medical). Potrivit managerului SAJ, dr. Daniel Martiniuc, în mod normal procedura nu ar fi trebuit să dureze mai mult de o lună de zile, numai că în 2015, spre deosebire de alți ani, autoritatea națională de monitorizare a licitațiilor a solicitat precizări suplimentare legate de caietul de sarcini și, deși SAJ Suceava a răspuns imediat, autoritățile centrale au decis în termenul maxim de 30 de zile, prevăzut de lege.
Directorul economic al SAJ, Cătălin Baciu, ne-a declarat că, prin caietul de sarcini redactat la Suceava, serviciul de ambulanță sucevean a solicitat firmelor care se înscriu la licitație să facă dovada că nu au probleme cu autoritățile fiscale, așa cum a procedat din anul 2013 încoace, iar de la București i s-a comunicat că acest certificat nu este necesar.
SAJ Suceava lucrează cu jumătate din numărul optim de echipaje de urgență
O a doua clarificare solicitată de autoritățile centrale a fost în legătură cu ponderea prețului cel mai mic și al valorii despăgubirii, la punctaj, respectiv ca prețul să conteze în proporție de 70%, iar valoarea primei de asigurare, de 30%. ”Am făcut astfel punctajul în urma unei experiențe neplăcute cu o firmă de asigurări, cu care am încheiat într-adevăr asigurările la prețul cel mai mic, însă în urma unui accident suma pe care ne-au acordat-o drept despăgubiri a fost extrem de mică. I-am acționat în instanță și după trei ani de procese am câștigat. Așa că acum ne interesează nu doar prețul cel mai mic, ci și valoarea despăgubirilor pe care le acordă. Din 2013 așa am făcut întotdeauna caietul de sarcini”, a explicat Baciu.
În condițiile în care comunicarea autorităților centrale cu Suceava a avut nevoie de mai mult de o lună și jumătate, contractul cu firma care a câștigat licitația va putea fi semnat abia în data de 11 ianuarie a.c.
Managerul SAJ, dr. Daniel Martiniuc, ne-a declarat că până acum nu au fost probleme deosebite, astfel că cele șase echipaje de urgențe care lucrează zilnic la stația din Suceava au reușit să acopere în mare măsură solicitările. Pentru o activitate optimă, însă, la numărul de solicitări Suceava are nevoie de 10-12 echipaje. ”În ultimii doi ani, numărul solicitărilor în 24 de ore s-a dublat. În 2012-2013, rar depășeam o sută de solicitări într-o zi. Astăzi sunt frecvent peste două sute”, a mai spus dr. Martiniuc. a