Mai multe convorbiri între conductorii de tren și șefii de tren prin care aceștia se anunțau despre mita pe care o luau de la călători au fost interceptate de procurorii brașoveni, în aceste discuții fiind folosit un limbaj codat cu expresii precum „chiori”, „a sta cu mortul pe tine”, „a cârji”.
Din cercetările procurorilor în acest dosar, care au început în luna martie 2011, s-a stabilit că, pornind de la conductorii de tren și până la revizorii de specialitate, se lucra mână în mână, „fiecare conjugându-și eforturile cu alți suspecți, în combinații diferite, în funcție de circumstanțe”, se arată într-un comunicat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov.
În acest sens, angajații CFR foloseau un limbaj comun cu anumite elemente de argou, precum „a cârji”, „chiori”, „colet”, „a încărca trenul”, „a sta cu mortul pe tine” sau „tren bun”.
Traducerea cuvintelor folosite de angajații CFR este: „a cârji (cârjeală, cârjă)” – pretinderea sau primirea de bani de la călătorii frauduloși în scopul de a le permite acestora călătoria cu trenul (cârjeală – activitatea); „chior/-i – călător/-i fraudulos/-și care nu dețin/-e documente de călătorie; „colet/-e (pachet/-e) – călători frauduloși cărora personalul de tren le permite călătoria frauduloasă la cererea propriilor organe de control; „a încărca trenul” – activitatea infracțională de a permite călătoria frauduloasă a cât mai multor călători frauduloși; „a (nu) sta cu mortul (cu banii) pe tine” – a (nu) avea asupra propriei persoane sumele de bani provenite de la călătorii frauduloși existând riscul de fi descoperit.
De asemenea, „tren bun (tren puternic)” reprezintă un tren cu care se deplasează, în mod constant, mulți călători frauduloși și de la care se pot obține în acest mod sume de bani considerabile.
În cauză s-au înregistrat, până în acest moment al procesului, cheltuieli judiciare de peste 100.000 de lei (un miliard de lei vechi).
Luni, la sediul Parchetului au fost aduși alți 43 de angajați ai CFR de la regionalele București, Brașov și Cluj, după ce în 25 octombrie a fost audiat primul lot de 81 de persoane.
Ulterior, 70 de angajați au primit mandate de reținere, însă Tribunalul Brașov a decis cercetarea acestora în libertate.
„Persoanele audiate astăzi (n.r. – luni) la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov îndeplinesc funcțiile de inspectori de specialitate (supracontrol) în cadrul Regionalei SNTFC CFR Călători SA București (trei persoane), Brașov (cinci persoane) și Cluj (o persoană). Persoanele care îndeplinesc această calitate sunt suspectate a fi comis infracțiunile de luare de mită în formă continuată de la partidele de tren (conductori și șefi de tren) pe care le controlau și de la care primeau diverse sume de bani, în scopul neîndeplinirii atribuțiilor lor de control și al anunțării controalelor planificate asupra partidelor de tren, toate aceste acțiuni fiind comise în vederea sprijinirii activității infracționale a tuturor persoanelor implicate”, se arată în comunicatul Parchetului.
Cu privire la inspectorii de specialitate din cadrul Regionalei București se mai reține că aceștia sunt suspectați și de comiterea infracțiunii de instigare la abuz în serviciu deoarece aceștia determinau partida de tren să nu trateze corespunzător călătorii frauduloși.
În sarcina inspectorului din cadrul Regionalei Cluj se reține în plus faptul că acesta a comis infracțiunea de abuz în serviciu – infracțiune asimilată infracțiunii de corupție – prin faptul că și-a încălcat cu intenție atribuțiile de serviciu, în înțelegere cu revizorul central Cioncan Valentin, întrucât nu a amendat călătorii fără bilet identificați pe rutele controlate, prejudiciind astfel bugetul SNTFC „CFR Călători” SA și „asigurând un folos material pentru sine și pentru revizorul central Valentin Cioncan (reprezentat din sume de bani primite cu titlu de mită de la călătorii frauduloși)”.
În privința inspectorilor din Regionala București, aceștia, având acces la informații nedestinate publicității privind controalele ce se făceau pe anumite rute, controale ce vizau identificarea și tratarea potrivit legii a călătorilor frauduloși, anunțau partidele de tren (șefi de tren și conductori de tren) cu privire la efectuarea acestora, în scopul sprijinirii grupării infracționale așa încât să nu se ajungă la deconspirarea activităților lor și pentru a asigura folosul material rezultat din aceste activități.
„Din cercetările făcute în cauză a rezultat că astfel de fapte săvârșite de personalul din cadrul SNTFC CFR Călători SA au o frecvență cu totul deosebită reprezentând un fenomen generalizat de corupție în sânul societății comerciale naționale, în legătură cu activitățile de verificare a documentelor de călătorie, până în vârful ierarhiei profesionale din structura respectivă a societății. Cercetările vizează peste două sute de persoane angajați ai societății, având calitatea de personal de tren (conductori și șefi tren), inspectori și revizori de specialitate din cadrul Revizoratului General Siguranța Circulației, astfel cum rezultă din următoarea ierarhie profesională: revizor general, revizor, revizori regionali și inspectori”, potrivit sursei citate.
Doi din cei 43 de angajați ai CFR Călători care luni dimineață au fost ridicați și duși la audieri la Parchetul Tribunalului Brașov au fost reținuți, fiind vorba despre doi inspectori acuzați că au primit mită, dar și că își anunțau colegii când erau programate controale în trenuri.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov, procurorul Alina Popescu, cele 43 de persoane audiate, luni, sunt conductori și șefi de tren și inspectori suspectați de luare și dare de mită, asociere în vederea săvârșririi de infracțiuni, precum și divulgare de informații.
Unul dintre cei doi angajați reținuți este inspector la regionala CFR Călători Brașov, fiind acuzat că în perioada 29 iunie-23 august i-a anunțat pe conductorii și șefii de tren despre 19 controale care ar fi urmat să fie făcute de Poliția Transporturi.
El este acuzat, de asemenea, că în perioada 30 iunie – 9 august a primit bani sau bunuri de la pasagerii prinși fără bilet, a precizat procurorul brașovean.
Potrivit acesteia, pentru toate aceste fapte care li se impută angajaților CFR Călători există probe la dosar.
La ora transmiterii acestei știri, audierile continuă la Parchetul Tribunalului Brașov.
Conform sursei citate, și în zilele următoare vor continua audierile la Parchet, unde vor fi aduși alți angajați CFR Călători suspectați de fapte de corupție, având în vedere că 200 de persoane sunt cercetate în acest dosar.
Mai multe descinderi au avut loc, joia trecută, la sediul CFR Călători și la regionalele CFR Călători din țară, pentru a fi puse în executare mandate de aducere pentru angajați suspectați de fapte de corupție. Astfel, au fost duși la audieri 81 de angajați, iar 70 dintre aceștia au fost reținuți de procurorii brașoveni pentru luare și dare de mită și asociere în vederea săvârșirii de infracțiuni.
Tribunalul Brașov a respins, vineri, toate propunerile de arestare preventivă pentru cei 70 de angajați ai CFR Călători reținuți pentru infracțiuni de corupție și abuz în serviciu, majoritatea acestora având interdicție de a părăsi țara.
„Din materialul probator administrat până în acest moment rezultă că persoanele audiate în cursul zilei de joi și de cele care urmează a fi audiate sunt suspectate a face parte dintr-un grup infracțional organizat care au comis și planificat în modalitate continuată infracțiuni de luare de mită, dare de mită, instigare la comiterea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, folosirea în orice mod de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații”, se arăta într-un comunicat al Parchetului Tribunalului Brașov.
Aceste persoane au calitatea de conductori de tren, șefi de tren, controlori de bilete, revizori de specialitate în cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători SA”. Cea mai înaltă funcție este cea de revizor de specialitate.
Cercetările au fost declanșate ca urmare a sesizării din oficiu din partea Secției Regionale de Poliție Transporturi Brașov din cadrul Direcției Poliției Transporturi a Inspectoratului General al Poliției Române, vizând circa 200 de persoane, potrivit sursei citate.
„Conductorii de tren luau bani de la călătorii care circulau fără bilet. Le cereau bani pentru a nu le întocmi acte premergătoare contravenției la regimul circulației pe calea ferată, așa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-și putea desfășura în continuare acest gen de activitate dădeau o parte din banii primiți mai departe către superiori, iar la rândul lor aceștia îi dădeau mai departe mai sus, până la nivelul revizorilor”, spunea purtătorul de cuvânt al Parchetului Tribunalului Brașov, Alina Popescu.
Transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor, iar mai departe, la București, banii erau predați prin intermediul chioșcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau și rude ale angajaților CFR Călători.
„Locațiile unde se făcea tranzitul de bani pot fi și acestea. Destinatarii finali ai banilor urmează să fie stabiliți clar în cursul investigațiilor. Posibil să fie și rudele celor implicați, nu pot infirma”, mai spunea reprezentantul Parchetului.
Prejudiciul în acest caz este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei.