Cheltuieli ilegale și nejustificate de sute de milioane de euro la companiile MTI – audit



Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) au cheltuit sute de milioane de euro fără respectarea legislației sau nejustificat, potrivit unui raport de audit care a vizat perioada 2009 – aprilie 2012.
Ministrul Transporturilor, Ovidiu Ioan Silaghi, a prezentat vineri, într-o conferință de presă susținută la Satu Mare, o parte din rezultatele controlului de audit, precizând că unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmează să fie verificate și de Oficiul European de Luptă Antifraudă, se arată într-un comunicat al MTI.
„În total, Comisia Europeană a solicitat corecții de 141,48 milioane euro bani cheltuiți care vor fi suportați de la bugetul de stat, cheltuieli neeligibile sau plăți nejustificate. Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fără respectarea legislației sau nejustificat, arată un raport efectuat de comisia de audit”, potrivit sursei citate.
La Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, Curtea de Conturi a constatat că a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 42,5 millioane lei (9,4 milioane euro), prin executarea silită a 101,5 km cale ferată, în favoarea unor operatori economici privați.
Totodată, Departamentul de Luptă Anti Fraudă (DLAF) a constatat încălcări ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrări în valoare de peste 52 milioane euro, fapt care poate conduce la aplicarea de corecții financiare în valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat, potrivit sursei citate.
Pentru reabilitarea liniei de cale ferată București – Constanța s-au constatat întârzieri de peste 2 ani și suplimentări ale valorilor contractuale în sumă totală de peste 451 millioane lei (110 milioane euro).
Corpul de Control al Primului Ministru a constatat că la 31 mai 2011 ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, în valoare de peste 700 milioane lei (155,55 millioane euro), iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane călători și marfă au fost înstrăinate, ca urmare a aplicării sechestrelor; 166 de vagoane de marfă și uz administrativ au fost sustrase; 25 de vagoane au fost predate fără proces verbal către societati private; 147 vagoane au fost neinventariate iar 6 vagoane au fost tăiate abuziv.
„Corpul de Control al MTI a constatat că, în derularea Contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 încheiat de către CN CF CFR SA pentru reabilitarea secțiunilor Băneasa – Fetești, plata sumei de 5,6 milioane lei (1,3 milioane euro), s-a realizat cu încălcarea unor prevederi ale Memorandumului de finanțare și ale contractului de lucrări, astfel că suma a fost declarată neeligibilă și, în consecință, a fost suportată de la bugetul de stat”, se spune în comunicat.
În plus, urmărirea defectuoasă a derulării contractului „Reabilitarea liniei de cale ferată București – Constanța, Tronsonul Băneasa – Fundulea, Lotul nr.2” a generat un litigiu prin care CN CFR SA a fost obligată la plata sumei de 38,2 milioane lei (8,5 milioane euro).
În ceea ce privește Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), în urma verificării legalității utilizării și rambursării fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat că la contractul de finanțare dintre Banca Europeană de Investiții (BEI), România și CNADNR, pentru finanțarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totală de 138,1 millioane lei (36,6 milioane euro), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe și impozite, suportate din cofinanțare.
Totodată, au fost efectuate plăți în sumă de 11,04 milioane lei (2,5 milioane euro) fără respectarea clauzelor contractuale și, în consecință, suportate de la bugetul de stat.
La Acordul de împrumut dintre Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD) și România, pentru finanțarea Proiectului de restructurare a transporturilor, suma de 225 milioane lei (50 milioane euro) din valoarea totală a proiectului (198,37 milioane euro), a fost anulată din cauza gestionării și utilizării ineficiente a fondurilor, au fost făcute plăți nelegale de 5,1 milioane lei (1,1 milioane euro) și plăți nejustificate de 3 milioane lei (668.645 euro), pentru servicii de consultanță.
Pentru Acordul de împrumut BEI 22.417 pentru finanțarea Proiectului de construire a autostrăzii Arad – Timișoara și a variantei de ocolire a orașului Arad, au fost constatate plăți nelegale în sumă totală de 6,04 milioane lei (1,3 milioane euro), fără documente justificative care să probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor și lucrărilor; acceptarea la plată a unor cantități suplimentare de lucrări în valoare de 109,2 milioane lei (24,2 milioane euro), fără documentele justificative aferente și diminuarea veniturilor bugetului de stat cu suma de 9,5 milioane lei (2,1 milioane euro) deoarece nu au fost aplicate și deduse penalități pentru întârzieri în executarea lucrărilor.
În plus, CNADNR SA a încredințat direct contracte de consultanță juridică în valoare de 57,3 milioane lei (12,7 milioane euro).
Suma de 6,39 milioane lei (1,4 milioane euro) a fost plătită pentru activități legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investiții Autostrada București – Constanța, în condițiile în care la 31 decembrie 2011 exproprierile nu erau finalizate, se arată în comunicat.
Potrivit verificării, contractul „Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare și control a rovinietei” în valoare de 34,2 milioane lei (7,6 milioane euro) a fost atribuit cu încălcarea prevederilor legale specifice privind achizițiile publice.
În cazul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, s-a constatat o plată nelegală de 1,74 milioane lei (415.182 euro), un prejudiciu de 487.132 lei din cauza lipsei elementelor prefabricate care intră în componența valorică a lucrării în curs de execuție „Pasarelă pietonală și Port agrement zona Cazinou – Mamaia”, încălcarea unor prevederi contractuale privind constituirea unor garanții, valoarea garanțiilor neconstituite la contractele de agent și de armator fiind în cuantum de 2,03 milioane lei (452.905 euro), investiții asumate și nerealizate de 2,05 milioane lei (500.000 Euro) și neîncasarea sumelor aferente închirierii terenurilor aparținând domeniului public, în cuantum de 2,5 milioane lei (561.205 euro).
Ministerul precizează că, potrivit proiectului Raportului de Audit nr.2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeană a solicitat corecții financiare pentru mai multe proiecte, respectiv construcția autostrăzii Orăștie-Sibiu (corecție de 428,9 milioane lei), autostrada Nădlac – Arad (168,8 milioane lei), reabilitarea DN 24 și DN 24B (39,9 milioane lei).
Totalul corecțiilor solicitate se ridică la 636,69 milioane lei (141,48 milioane euro).