Indiferent de domeniul în care lucrați, este necesar să vă îmbunătățiți permanent abilitățile de relaționare, pentru a comunica eficient cu clienții, colegii sau cu șefii.
Puțină teorie și multă practică vă vor aduce în scurt timp în postura de a vă face plăcuți cu ușurință. Cei cu care intrați în contact vor înțelege mai exact mesajele, ideile, iar conflictele interumane ce apar de obicei în viața de zi cu zi, se vor diminua simțitor.
Nu există nimic mai frustrant decât să conversezi cu o persoană care te întrerupe mereu, dă impresia că nu este interesată de ceea ce încerci să îi comunici sau pur și simplu nici nu te ascultă.
A fi în stare să asculți ce se discută, ce mesaje verbale și non-verbale circulă, în jurul unei mese de ședință, de exemplu, presupune să fii capabil să te transpui în rolul unui bun ascultător.
Modelul „ascultătorului ideal” diferă de la om la om. Cu toate acestea, există câteva aspecte generale care măresc mult calitatea unei comunicări și care trebuiesc conștientizate în fazele proceselor de relaționare: mișcările din cap orientate spre interlocutor, privirea directă sau piezișă, mișcarea sprâncenelor sau schimbarea poziției corpului (bărbia ținută în mâini, pieptul aplecat înainte, antebrațele sprijinite și mâinile împreunate, relaxarea permanentă a tuturor părților corpului, corelate cu orientarea permanentă spre cel cu care vorbim), sunt aspecte importante ce indică celui cu care conversați că sunteți interesați de cele discutate, că persoana lui e importantă pentru dumneavoastră.
Este de asemenea necesar să stabiliți un climat conversațional confortabil, din care să nu lipsească: intervențiile verbale obiective („Dorești să îmi relatezi…!”, „Ai vrea să vorbim despre aceste aspecte….!.”,), reformulările („Consideri că……!”, „Dacă am înțeles bine, tu spui că….”,), invitarea la discuții a interlocutorului („Despre ce dorești să vorbim astăzi?”, „Ce părere ai despre…..?”), parafrazările („Cu alte cuvinte, spuneți că…?”, „Deci, spuneți că ar fi posibil…?”), întrebările deschise care încurajează obținerea unor răspunsuri mai complete și deblochează de multe ori discuția.
În acest sens, un bun ascultător pune întrebările cu delicatețe, pentru a nu semăna cu un interogatoriu care ar pune interlocutorul sub presiune.
Toate aceste aspecte comunicaționale prezentate mai sus, trebuie să fie exersate zilnic, mai întâi cu un partener de lucru și conștientizate permanent, în conversațiile pe care le purtați.
Dacă se depune un efort și o preocupare constantă pentru exersare, în scurt timp, vă veți îmbunătăți considerabil capacitățile comunicaționale, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra relațiilor interumane pe care le întrețineți deja sau le veți dezvolta pe viitor.
Mihai Marius MOISOIU
Psiholog
Site: www.nearyou.eu
Telefon: 0753937223