CFR SA susțuine că a cheltuit legal 13,4 mil. euro, sumă considerată prejudiciu de Curtea de Conturi



Suma de 13,47 milioane de euro din creditul internațional contractat de CFR SA și cheltuită ilegal, potrivit concluziilor unui control al Curții de Conturi, a avut la bază un memorandum aprobat de Guvern în martie 2011, a anunțat operatorul ferivoar.
În urma unui control finalizat în luna iulie 2011, Curtea de Conturi a constatat că CFR SA a cheltuit ilegal în 2010 suma de 13,47 milioane euro dintr-un credit internațional și a sesizat instituțiile de cercetare penală, întrucât există indicii că fapta „a fost săvârșită cu încălcarea legii penale”.
Creditul a fost acordat CFR SA de Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională (BJCI) pentru modernizarea liniei de cale ferată București-Constanța.
Din totalul sumei cheltuite ilegal, 10,65 milioane de euro au fost utilizați pentru achiziția a 16 vehicule de întreținere a căii ferate, care însă nu făceau obiectul acordului de împrumut, iar 2,81 milioane euro reprezintă plăți necuvenite către constructori.
Plățile către contructori au fost realizate prin introducerea incorectă în devizele ofertă ale constructorilor, la articole generale, a unor cheltuieli destinate consultantului și experților CFR.
Astfel, Curtea de Conturi concluzionează că utilizarea defectuoasă a 13,47 milioane euro a fost cauzată de managementul defectuos al companiei, dar și de lipsa de personal a unității de implementare a proiectului.
În replică, reprezentanții CFR SA susțin că includerea în împrumut a achiziției de mașini destinate întreținerii infrastructurii a fost rezultatul negocierilor între autoritățile române și BJCI, prealabile semnării acordului de împrumut.
„Achiziția în cauză este stipulată în paragraful al doilea din memorandumul privind angajarea și negocierea împrumutului, aprobat de Guvernul României la data de 22 martie 2001”, se arată într-o precizare a Biroului de presă al CFR SA remisă MEDIAFAX.
Reprezentanții companiei spun că înaintea supunerii aprobării Guvernului a memorandumului privind angajarea oricărui împrumut au avut loc negocieri între autoritățile române și banca finanțatoare, iar după obținerea acordului părților implicate privind strunctura și condițiile împrumutului s-a trecut la aprobarea memorandumului de către Executiv.
„O altă confirmare a faptului că în acordul de împrumut a fost inclusă componenta «mașini grele de cale» este și Aide Memoire-ul transmis la CFR SA de JBCI, în martie 2005 ca urmare a misiunii de monitorizare efectuate de reprezentanții băncii la București. La punctul 10 al Aide Memoire –ului se arată că «JBCI și CFR SA au împărtășit opinia ca porțiunea totală eligibilă pentru achiziția de mașini grele de cale să fie acoperită din finanțarea JBCI»”, se spune în precizarea operatorului feroviar.
În perioada verificării, inspectorii Curții de Conturi au fost informați că nicio achiziție finanțată din împrumut nu s-ar fi putut face fără a respecta procedurile de achiziții ale BJCI, potrivit reprezentanților CFR SA.
„În concluzie, mașinile grele de cale au fost contractate conform listei din Anexa 4, prin respectarea procedurilor de achiziții ale BJCI, iar plățile au fost efectuate integral cu respectarea acelorați proceduri, ceea ce demonstrează legalitatea utilizării sumei de 10.655.041,40 euro din împrumut, în acest scop”, se arată în sursa citată.
Reprezentanții CFR SA mai spun că majorarea contractelor prin introducerea în devizele ofertă ale constructorilor, la articole generale, a unor cheltuieli destinate consultantului și experților operatorului feroviar nu contravine prevederilor legale sau contractuale ale FIDIC.
„Majorarea se referă la achiziția de serviciilor de consultanță pentru cele trei etape ale proiectului proiectare, asistență la licitația pentru lucrări și supervizarea acestora”, potrivit CFR SA.
În 2000, CFR SA a înaintat spre aprobare la BJCI descrierea detaliată a componentele de proiect aflate în discuție la acea dată, precum și un proiect cu termeni de referință pentru achiziția serviciilor de consultanță pentru cele trei etape ale proiectului.
Termenii de referință revizuiți pentru cele două tipuri de servicii de consultanță incluse în împrumut (dintre care unul pentru consultanța de proiectare și supervizare a lucrărilor) au fost transmiși la BJCI în ianuarie 2002, iar aprobarea a fost primită în februarie 2002.
Potrivit operatorului feroviar, cele două scrisori formează împreună Anexa 6.
Contractul semnat cu consultantul în septembrie 2002 a fost aprobat ulterior de JBIC conform procedurilor instituției bancare.
„Ca urmare, afirmația conform căreia s-ar fi depășit suma alocată din împrumut pentru consultanță (în valoare de 2.818.900,10 euro) nu are temei, suma alocată pentru contractele de consultanță aprobate de bancă nefiind depășite”, se mai spune în comunicatul CFR SA.