CFR SA are nevoie de 3,4 mld. lei pentru reparații; primește de la buget 3,4% din necesar în 2011



CFR SA ar trebui să investească în infrastructura feroviară 3,46 miliarde lei, necesar acoperit în proporție de 3,4% de alocația bugetară din acest an, pentru reparații, întreținere, eliminarea restricțiilor de viteză și a punctelor periculoase pentru a asigura viteza standard europeană de 160 km/h.
CFR SA ar avea nevoie de 1,06 miliarde de lei pentru reparearea și întreținerea liniilor și instalațiilor, astfel încât să le mențină la nivelul actual, de 875,68 milioane de lei pentru a ridica restricțiile de viteză și elimina punctele periculoase existente, prin lucrări la linii, tunele și instalații, și de 1,52 miliarde de lei pentru creșterea vitezei de circulație la standardul european, se arată într-un proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea actului adițional pe anul 2011 la contractul de activitate a CFR SA pentru perioada 2008-2011, elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Sumele sunt în scădere față de cele estimate în anii trecuți, respectiv cu 5% față de anul trecut (3,6 miliarde lei) și cu 13,5% față de 2009 (3,93 miliarde lei).
În schimb cheltuielile totale pentru acest an ar urma să crească cu 57% față de anul trecut, la 1,95 miliarde lei, din care de la bugetul de stat vor fi asigurați 1,87 miliarde lei.
Tot de la bugetul de stat compania va primi 118,56 milioane lei pentru reparații capitale și întreținere. Astfel, ar urma sa fie reparate, printre altele, liniile pe o distanță de 133 de kilometri, două poduri, patru tuneluri, să fie revopsite podurile.
Necesarul de fonduri pentru reparații este de 871,31 milioane lei în acest an, fără TVA, care să acopere modernizarea a 268 de kilometri de șină, a 28 de poduri, 10 tunele, a patru puncte de trecerea a frontierei, instalațiile și altele.
Proiectul precizează că CFR SA poate reduce anumite tarife cu scopul „atragerii de trafic feroviar de tranzit și al administrãrii infrastructurii feroviare pe principii comerciale”.
Contactați de MEDIAFAX, reprezentanții companiei au precizat că reducerea poate fi de cel mult o treime din valoarea tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare pentru traficul de tranzit (trenurile care circulă din frontieră în frontieră, fără să efectueze operațiuni comerciale pe teritorilul rețelei feroviare românești – n.r.).
România a primește de la UE prin programul ISPA 640,83 milioane lei pentru lucrări de modernizare a rețelei feroviare, care includ liniile București-Constanța, Câmpina-Predeal și infrastructura de acces la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin.
Programele din fondul de coeziune de la UE au o valoare totală de 161,31 milioane lei și vizează modernizarea liniilor Frontieră-Curtici-Simeria, Simeria-Coșlariu-Sighișoara și a podurilor de la Cernavodă și Fetești.
Totodată, CFR SA estimează că va cheltui 83,17 milioane lei din Fondul de Dezvoltare Regională pentru modernizarea a 20 de gări, a 112 treceri la nivel și a unor poduri, tunele și instalații.
Proiectul stabilește și tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, care rămân neschimbate față de anul trecut, când a fost modificată formula de calcul al tarifului.