Decizie absurdă

CFR izolează total Suceava de Litoral până pe 29 iunie



Trenul sezonier Suceava-Mangalia ar urma să intre în circulație abia din 29 iunie
Trenul sezonier Suceava-Mangalia ar urma să intre în circulație abia din 29 iunie

CFR Călători are în plan ca trenurile care leagă toate orașele importante din România de litoralul Mării Negre, până la Mangalia, să intre în circulație foarte târziu, abia pe 29 iunie. Asta în condițiile în care anul trecut sezonul a început din 9 iunie, zi din care trenul Suceava-Mangalia a circulat zilnic, până la mijlocul lunii septembrie. Pentru ca dezastrul să fie complet, trenurile Suceava-Constanța sunt anulate de câteva luni de zile, astfel că nu există nici o legătura cu Litoralul pe aproape întreg parcursul lunii iunie.
Anularea trenului Suceava-Constanța, începutul dezastrului
Problemele privind legătura feroviară a Moldovei cu Dobrogea au apărut din luna februarie a acestui an, când CFR Călători a decis să anuleze trenurile Suceava-Constanța, respectiv Iași-Constanța. Este vorba de trenurile care legau zilnic Moldova de Dobrogea, indiferent de perioada anului. S-au invocat atunci rațiuni economice, anume că pe această rută sunt puțini călători în extrasezon și vagoanele vor fi relocate pe rute cu mult mai solicitate, pe care este deficit de vagoane. O decizie care părea logică într-o măsură, mai ales pentru lunile din sezonul rece. Problema este că începând din luna mai cererea de bilete din Moldova spre Dobrogea a crescut, asta cu atât mai mult în acest an, în care s-a trecut practic de la iarnă la vară.
CFR Călători a introdus trenuri de la Suceava la Mangalia doar pentru câteva zile, în minivacanța de 1 Mai, și în cea de Rusalii. Pentru intervalul 1-3 iunie, nu s-au mai găsit însă vagoane pentru a lega Suceava de Litoral.
Nici un tren din Moldova spre Dobrogea, aproape toată luna iunie
Practic, în momentul de față, nu sunt prevăzute trenuri de la Suceava până la Mangalia și nici măcar până la Constanța, până pe 28 iunie. Aceeași problemă este și la Iași, iar forumurile și paginile de pe rețelele de socializare abundă de reacții din partea călătorilor din toată Moldova, care cer explicații celor de la CFR Călători și se întreabă cum de s-a putut lua o decizie atât de proastă. Practic, CFR le oferă acestora doar varianta de a merge la Constanța, prin București, cu tren schimbat și interval de așteptare între ele.
Dacă CFR ar fi menținut măcar trenul până la Constanța decizia nu ar mai fi fost atât de absurdă. De la jumătatea lunii iunie, traficul spre Litoral va fi sporit și de elevi și de studenți, care vor intra în vacanță. Decizia celor de la CFR este ilogică chiar și pentru companie, care va pierde astfel călători de ordinul sutelor, din toate județele Moldovei, în fiecare zi.
În anii trecuți, trenurile de la Suceava erau prelungite până la Mangalia din jurul datei de 10 iunie, tocmai pentru că traficul de călători crește semnificativ.
Criza acută de vagoane, marea problemă a CFR Călători
Toate problemele de mai sus pleacă de la criza acută de vagoane a celor de la CFR Călători. Criza de vagoane este pusă pe seama creșterii numărului de călători din ultimii ani, creștere apărută în mare parte pe fondul gratuității totale de care beneficiază studenții, însă este cauzată și de parcul de vagoane, care, în lipsa unor investiții, s-a diminuat de la an la an. De altfel, aceasta din urmă pare a fi adevărata problemă a companiei de transport călători pe calea ferată, subfinanțată crunt după 1990. Pe lângă lipsa de vagoane, sunt probleme și de asigurare a locomotivelor și a personalului pentru trenurile suplimentare din perioada estivală.
Din lipsă de vagoane s-a ajuns și la ajustarea „Trenurilor soarelui”, programate să înceapă a circula abia din 29 iunie.
Rămâne de văzut dacă CFR Călători va reacționa în vreun fel în privința acestui gol pe care l-a lăsat pentru toată regiunea Moldovei și va găsi o soluție pentru a exista măcar un tren direct spre Constanța, până pe 29 iunie, când va intra în circulație trenul sezonier Suceava-Mangalia.
De precizat și că introducerea trenurilor din 29 iunie nu a fost încă anunțată oficial, ci doar vehiculată intens. Totuși, cert este că trenul nu este introdus în sistemul de vânzare online până pe 28 iunie.



Recomandări

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie

Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie
Trenuri electrice aduse din Luxemburg pentru ruta Suceava – București. Operatorul estimează că le va pune în circulație din noiembrie