CFR Călători vrea să disponibilizeze anul viitor aproximativ 2.200 de angajați, reprezentând 15% din totalul de 15.000 de salariați, și să investească 957 milioane de euro până în 2019 pentru achiziția de rame electrice, automate de bilete și un sistem de control prin porți de acces la tren.
Măsurile sunt incluse în programul de restructurare și rederesare economico-financiară a CFR Călători și obținut de agenția MEDIAFAX.
La elaborarea programului, compania a ținut cont de recomandările Băncii Mondiale prezentate Ministerului Transporturilor, în vederea realizării unui buget de venituri și cheltuieli echilibrat pentru anul viitor, fără pierderi.
Surse din industria feroviară au declarat agenției MEDIAFAX că programul a fost avizat de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, urmând să fie prezentat pentru aprobare reprezentanților FMI.
Astfel, vor fi disponibilizate 140 de persoane de la unitățile central și regionale, 275 din sectorul comercial, 323 din sectorul vagoane, 157 de persoane Tesa din ramura tracțiune, în urma introducerii mersului trenurilor cadențat, închiderea unor secții și investiții pentru eficientizare companiei și modernizarea materialului rulant.
La finele primului semestru, operatorul feroviar avea 15.000 de angajați, cu 2.000 de persoane mai puțin față de 2008.
Potrivit estimărilor companiei, introducerea mersului trenurilor cadențat ar putea aduce în 2011 o economie anuală de aproximativ 400 milioane lei (100 milioane euro) numai din costurile de exploatare directe, numărul de călători va crește cu 15%, iar încasările pe secțiile unde se va introduce mersul cadențat s-ar putea majora cu 20%.
Totuși, în document este precizat că există riscul să existe dificultăți în aplicarea traficului cadențat din cauza degradării continue a infrastructurii feroviare.
Introducerea traficului cadențat va presupune suplimentarea personalului din tren prin recalificarea profesională a salariaților din sectorul de exploatare vagoane.
Totodată, compania vrea să cumpere 120 automotoare diesel și 120 rame electrice noi cu 927 milioane euro, un sistem control prin porți acces cu 20 milioane euro și automate de bilete cu 10 milioane euro.
„Efectele finale ale investițiilor pentru un orizont de plan anul 2019 prin cumularea efectelor financiare generate de investițiile estimate la un total de circa 957 milioane euro duce la un efect financiar pozitiv în valoare totală de 1,351 miliarde euro, astfel 1,3 miliarde euro venituri din exploatarea trenurilor formate din automotoare și rame, 32 milioane euro venituri suplimentare prin utilizarea porților de acces și 19 milioane euro reduceri de costuri prin utilizarea automatelor de bilete”, se precizează în document.
Însă, investiția va putea fi realizată numai dacă va fi asigurată o garanție guvernamentală pentru finanțăre deoarece resursele financiare existente pot asigura numai achiziția de material rulant second hand și adaptate la condițiile de circulație CFR.
Perioada estimată achiziției și livrării celor 240 de automotoare este 2011-2019, astfel că licitațiile trebuie să aibă loc în intervalul 2011-2012, iar livrările să înceapă în finalul anului 2012 și următorii ani, cu densitate de aproximativ 18-20 de unități pe an din fiecare categorie.
Pentru asigurarea corectă a mentenanței noilor vehicule care vor fi achiziționate, CFR Călători vrea să înceapă construcția de hale lungi de 200 de metri cu facilitățile specifice întreținerii în locațiile unde CFR Călători are terenul în proprietate în București, Brașov, Timișoara, Arad, Constanța și Satu Mare.
Totodată, halele din Craiova, Suceava, Cluj, Galați și Iași, unde proiectarea a fost deja realizată, trebuie finalizate în perioada 2012-2013.
Costul unei hale echipate cu minimul necesar este de 12 milioane de euro, astfel că pentru întreg programul vor fi necesari aproximativ 125 milioane euro, distribuiți în perioada 2011-2020.
Alte măsuri prevăd scutirea plății accizelor pentru motorină, prin care se vor realiza economii de 90 milioane lei anual, sprijin pentru obținerea de fonduri UE necesare achiziționării materialului rulant și modernizării pe ansamblu și reducerea cheltuielilor cu plata taxei pentru utilizarea infrastructurii care se achită la CFR SA.
Totodată, compania vrea să închidă punctele de lucru din Sighișoara, Drobeta Turnu Severin, Oravița, Caransebeș și Lugoj, să transfere întregul personal la depourile de bază și să închiudă19 secții care înregistrează cele mai mari costuri per pasager-km și generează cele mai mici venituri, și care au posibilități minime de reabilitare, cum ar fi București – Oltenița, Pitești- Curtea de Argeș, Ploiești Nord – Măneciu, Simeria – Hunedoara și Oravița – Anina.
Principiile comerciale și tehnice după care se vor face anulările de trenuri de călători cuprind trenurile cu cele mai mici încasări, cu compunere necesară sub 2-3 vagoane, trenuri cu tracțiune Diesel.
Documentul mai stabilește înființarea în acest an a societăților de transport feroviar de călători de scurt parcurs și lung parcurs.