Liniile secundare de cale ferată, abandonate aproape in corpore acum câțiva ani, pentru ca CFR Călători să-și reducă din pierderi, au fost redeschise în multe zone din țară, fie de operatori privați, fie în urma revenirii CFR Călători. Din păcate, constatăm amar că pentru nici una dintre liniile secundare din județul Suceava nu s-a găsit vreo soluție. Asta în ciuda faptului că linia spre Putna era dată anul trecut ca o prioritate pentru redeschiderea traficului, fiind realizate inclusiv studii de trafic și estimări ale cheltuielilor pentru reparațiile de care are nevoie infrastructura. Practic, cel puțin două linii din Suceava cu perspective foarte bune, Fălticeni-Dolhasca și Dornești-Putna, sunt lăsate de izbeliște, în timp ce pe altele din țară, multe cu importanță mai redusă, trenurile au revenit.
Exemplu din județul vecin Bistrița-Năsăud. Trenuri Săgeată albastră inaugurate în prezența ministrului Transporturilor
Ultima pe lista revenirilor este linia secundară Ilva Mică-Rodna Veche, din județul vecin Bistrița-Năsăud. În urma numeroaselor demersuri făcute de primarii din localitățile tranzitate de această linie, cu sprijin de la reprezentanții acestora în Parlamentul României, s-au găsit soluții pentru redeschiderea traficului. De la 1 august, șase trenuri Regio circulă pe această linie secundară, cu garnituri tip Săgeata albastră. O variantă mult mai economică decât cea a clasicelor locomotive care consumă mult carburant, tipul de soluție care ar fi ideal și pentru liniile secundare neelectrificate din județul nostru.
Redeschiderea traficului feroviar de pe această linie s-a bucurat inclusiv de prezența ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.
Trenurile de pe această rută au tarife la aproape jumătate față de transportul auto, fără a-i lua în calcul pe cei care au reduceri sau gratuități. Studenții și elevii au de la 1 august legături facile și spre Cluj-Napoca.
Un alt exemplu de cale ferată apropiată de județul nostru pe care a revenit CFR Călători este linia Pașcani-Târgu Neamț. Și acolo, numeroasele demersuri ale autorităților locale au fost în cele din urmă luate în seamă.
Linia spre Putna – ședințe, planuri, strategii și asigurări din care nu s-a ales nimic
În tot acest timp, la Suceava s-au făcut ședințe, planuri, strategii, s-au dat asigurări, însă nu s-a întâmplat nimic. Facem referire la linia secundară Dornești-Putna, care, dacă ar fi redeschisă, ar duce la reluarea traficului feroviar de la Suceava la Putna. În martie 2016, la Mănăstirea Putna, la invitația starețului Melchisedec Velnic, șefii de la CFR, primarii și directorii de școli s-au pus de acord pentru ca trenurile să ajungă din nou la Putna.
Cei de la CFR Infrastructură au venit cu un plan privind sumele necesare pentru ca linia să fie adusă la o stare acceptabilă, s-au făcut studii privind potențialul de călători, inclusiv pe partea turistică, însă apoi proiectul a murit. Tot în 2016, după câteva luni, directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, declara că redeschiderea traficului pe această linie este una din prioritățile companiei. Ulterior CFR Călători a plasat problema la CFR infrastructură, arătând că are trenuri disponibile, dar așteaptă ca linia să fie reparată. Cum suma propusă pentru reparații nu a fost aprobată de Ministerul Transporturilor, proiectul a rămas la fază de proiect și nimic mai mult.
Linia Fălticeni-Dolhasca, în stare bună, dar nefolosită
Dintre celelalte linii secundare care mai sunt în județul Suceava mai există cel puțin una cu potențial clar. Linia Fălticeni-Dolhasca ar putea asigura legături pentru locuitorii din Fălticeni către magistrala 500, la Dolhasca, însă nici un factor de decizie de la Fălticeni nu a marșat serios pe acest demers. Asta în condițiile în care toți studenții din zona Fălticeni, care au gratuitate la transportul feroviar, ar merge în mod cert cu trenul pentru legătura de la Dolhasca, asta pentru a da doar un exemplu. Un amănunt important este și că această linie nu are nevoie de nici un leu pentru reparații. Linia este funcțională, iar pe ea circulă din când în când trenuri marfare.
La întrebarea de ce nu se poate face nimic în cazul acestor linii sunt cel puțin trei explicații vehiculate, fiecare având adepți care vin cu argumentele lor. Nepăsare din partea autorităților din Suceava, interese ale celor care dețin firme de transport călători și care sunt influenți, ocolirea județului nostru de fondurile pentru lucrări de reparații în infrastructură ori, poate, câte puțin din fiecare.
Dezastrul liniilor secundare
Singura linie secundară din județul Suceava pe care mai circulă trenuri este Suceava-Cacica, asigurată de CFR Călători.
Alte linii secundare abandonate care ar mai putea fi salvate sunt Vama-Moldovița și Floreni-Dornișoara, ultima fiind chiar în stare funcțională, însă fără trafic. Pe un alt sector abandonat, Gura Putnei-Nisipitu, lucrători ai CFR lucrează de zor la demontarea căii ferate sau mai corect a ce a rămas din aceasta după inundații și furturi.