Aproape 90% dintre români au abandonat în ultimul an unele proiecte din motive financiare, dar sunt gata să cheltuiască din nou pentru a-și menține standardul de viață, iar procentajul celor care vor să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14 la 25%, potrivit unui studiu Cetelem.
Cifrele sunt concluziile unui studiu realizat de Cetelem, companie prezentă pe piața creditelor de consum din România, în parteneriat cu societatea de studii și consultanță BIPE.
Studiul a fost realizat pe baza unei cercetări derulate în noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un eșantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din Spania, Franța, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România și Rusia.
În acest an, consumatorii europeni rămân pesimiști, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile.
„Percepția românilor asupra situației lor materiale este în tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionați declarându-se satisfăcuți sau foarte satisfăcuți de situația lor”, se spune într-un comunicat remis de Cetelem România.
Principalele preocupări ale românilor sunt legate de îmbunătățirea sau menținerea standardelor de viață – 71% și asigurarea unei educații bune pentru copiii lor – 71%.
Românii și polonezii se mențin printre europenii care vor să-și majoreze cheltuielile în 2012.
„Rezultatele acestei ediții a studiului Cetelem confirmă tendințele semnalate anul trecut: deși mai reținuți din cauza crizei, românii își doresc în continuare să consume și să-și mențină standardul de viață. Cu toate acestea, alegerile lor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare îndreptându-se spre sprijinirea copiilor, fie că vorbim de investiția în educația acestora, fie că ne referim la alte cheltuieli pentru copii”, a declarat directorul general al Cetelem România, Gilles Zeitoun.
Topul intențiilor de cumpărare pentru 2012 la nivel european este similar cu cel de anul trecut, excepție făcând achiziția de telefoane mobile, care a pierdut din importanță în favoarea mobilierului – 36%.
Sunt preferate în continuare vacanțele – 50%, în scădere cu cinci puncte procentuale față de 2011, urmate de produsele electrocasnice, în aceeași pondere ca și anul trecut – 42%, și lucrările de renovare a locuinței, în scădere cu două puncte procentuale față de 2011 – 37%.
În ceea ce privește intenția de a cheltui mai mult în 2012, Europa de Est păstrează aceeași tendință ca și în 2011, înclinând balanța în favoarea consumului, în vreme ce vesticii se gândesc mai mult la economisire.
„Când au fost întrebați care sunt cumpărăturile pe care se gândesc să le facă în 2012, românii au indicat, ca și pentru 2011, vacanțele, produse electrocasnice și renovările pentru casă, semn că există o conexiune directă între aceste achiziții și percepția asupra calității vieții, pe care doresc să o mențină cel puțin la nivelul atins deja. Aceste planuri lăsate deoparte nu doar din cauza constrângerilor financiare, ci și din precauție, se vor găsi pe lista lor de priorități imediat ce revenirea economiei se va simți și în bugetul personal”, a spus Zeitoun.
Parte a grupului financiar francez BNP Paribas Personal Finance, Cetelem este unul dintre cei mai importanți jucători pe piața creditelor de consum din România.