Cetățenii români aflați temporar în străinătate își vor putea reînnoi pașapoartele expirate prin cerere depusă direct la misiunile consulare, procedura obținerii pașaportului prin procură fiind desființată.
Ordonanța de urgență 207 emisă de guvern la 4 decembrie modifică prevederile Legii nr. 248/2005, stabilind că cetățenii români care doresc să obțină un nou pașaport trebuie să depună „personal” cererea la serviciile publice comunitare pentru evidența populației pe raza cărora își au domiciliul în țară sau la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, pentru cei aflați în străinătate. Textul ordonanței elimină astfel procedura înnoirii pașaportului prin procura întocmită de persoana aflată în străinătate pe numele unei persoane aflate în țară, împuternicită să obțină actul de identitate.
Măsura privind suspendarea procurilor ca modalitate de reînnoire a pașapoartelor, transmisă luni ca normă de aplicare a hotărârii de guvern, a luat prin surprindere misiunile consulare, care au eliberat procuri pentru pașapoarte până la sfârșitul săptămânii trecute. Începând de luni, nu s-au mai eliberat procuri, iar cele deja emise nu au mai fost acceptate de către serviciile de eliberare a pașapoartelor din țară.
Potrivit normelor de aplicare trimise inițial consulatelor, singura modalitate de reînnoire a pașapoartelor pentru românii aflați temporar în străinătate rămânea întoarcerea în țară. Miercuri însă, Ministerul de Externe a revenit cu precizări, stabilind că oficiile consulare vor putea primi direct cereri de pașaport și de la cetățenii aflați temporar în afara granițelor țării, conform noii reglementări legale.
„Pentru a sprijini cetățenii români aflați în străinătate pentru obținerea unui nou pașaport, Ministerul Afacerilor Externe va putea prelua cererile tuturor cetățenilor români din afara granițelor țării (indiferent că au domiciliu, reședința ori se află temporar în străinătate)”, a comunicat MAE.
Modalitatea obținerii de pașaport nou prin cerere depusă la consulate, aplicată până săptămâna trecută doar în cazul persoanelor cu pașaport de serviciu sau domiciliu permanent în străinătate, presupune preluarea cererii și a fotografiilor de pașaport de către personalul consular, transmiterea lor în țară la Direcția Generală de Afaceri Consulare din MAE, de aici la Direcția Generală Pașapoarte din MIRA, care le redirecționează la serviciul local de emiterea pașapoartelor, iar după procesarea datelor, înapoi pe același traseu la posesorul pașaportului. Durata acestei proceduri este în prezent de aproximativ trei luni, iar costul unei cereri depuse în SUA este de 78 de dolari.
MAE a anunțat, miercuri, că va accelera procedura de transmitere în țară a cererilor de pașapoarte (la Centrul Unic de Personalizare a Pașapoartelor, unde vor fi procesate solicitările și se vor confecționa pașapoartele) și va introduce în uz, la începutul anului viitor, pașaportul temporar – un nou document de călătorie care va fi eliberat direct de către misiunile diplomatice, la fața locului. Această procedură este mult mai scurtă și va ajuta cetățenii români care au nevoie de un nou pașaport în regim de urgență, până la obținerea unui pașaport electronic.
În același timp, atribuțiile misiunilor consulare din străinătate vor crește.
„În perspectiva apropiatei introduceri în circulație a pașapoartelor electronice, oficiile consulare vor avea inclusiv posibilitatea de a preleva datele biometrice ale solicitanților de pașapoarte, deci cetățenii români nu vor fi nevoiți să se deplaseze în țară pentru a obține un nou pașaport”, explică MAE.
De asemenea, MAE va sprijini eliberarea de pașapoarte pentru care au fost eliberate procuri anterior datei de 10 decembrie 2008.
„Direcția Generală Afaceri Consulare din MAE în colaborare cu Direcția Generală de Pașapoarte din MIRA, vor acționa pentru soluționarea lor în interesul cetățenilor”, transmite ministerul.
Misiunile consulare din SUA au început să accepte, miercuri, cereri de pașaport de la cetățenii români aflați pe teritoriul american fără reședință permanentă, după ce în primele două zile ale săptămânii, aceste solicitări nu au putut fi soluționate nici prin procură nici prin cerere, în lipsa unor norme de aplicare a hotărârii de guvern.
„Începând de astăzi vom ajuta toți cetățenii români, indiferent de statutul lor legal și de domiciliu permanent sau temporar, în obținerea pașapoartelor, prin intermediul misiunii consulare, conform legislației în vigoare”, a declarat luni, Roxana Sima, șeful Secției Consulare a României de la New York.
Și Ambasada de la Washington a confirmat că acceptă cereri de pașaport, din partea persoanelor aflate temporar în SUA.
„Ambasada aplică prevederile legale ale actului normativ menționat, preluând cererile pentru eliberarea pașapoartelor simple depuse personal de către solicitanți, cetățeni români, cu statut temporar în Statele Unite ale Americii și transmițându-le în România, autorităților competente, spre analiză și soluționare”, a declarat Mihaela Deaconu, șeful secției consulare a Ambasadei României în Statele Unite.