România figurează în continuare printre cele șase state care nu au un sistem de localizare a apelantului în cazul telefoanelor către serviciul 112 efectuate din rețelele mobile, iar autoritățile de la București nu au transmis încă date privind timpii de reacție la apeluri, a anunțat, marți, Comisia Europeană (CE).
Potrivit unui comunicat CE dat publicității marți, șase țări se confruntă cu lipsa unui sistem de localizare a apelantului în cazul telefoanelor către 112 efectuate din rețelele mobile din Italia, Lituania, Olanda, Polonia, România și Slovacia. Acestea fac, în prezent, obiectul procedurilor privind încălcarea dreptului comunitar, potrivit CE.
România este menționată de asemenea între cele nouă țări care nu au furnizat informații despre timpii de reacție la apelurile către serviciul 112 din momentul stabilirii legăturii, alături de Belgia, Franța, Italia, Cipru, Luxemburg, Malta, Polonia și Slovacia.
De asemenea, România și alte nouă state comunitare sunt menționate de Comisie în categoria țărilor care nu au furnizat informații privind capacitatea centrelor de preluare a apelurilor de urgență 112 de a răspunde în cel puțin o limbă a Uniunii Europene diferită de cea națională sau oficială. Celelalte state menționate la acest capitol sunt Belgia, Irlanda, Italia, Cipru, Letonia, Luxemburg, Polonia, Portugalia și Slovacia.
Anunțul a fost făcut în contextul în care Comisia Europeană își intensifică eforturile pentru promovarea utilizării numărului european gratuit pentru apeluri de urgență 112, în cadrul UE.
CE a anunțat că, începând de marți, noul site web ec.europa.eu/112 va explica cetățenilor cum se utilizează și la ce servește numărul 112, în special atunci când călătoresc în UE. Site-ul prezintă, de asemenea, modalitățile de funcționare a serviciului 112 în fiecare stat membru, respectiv rapiditatea și limbile în care se răspunde apelurilor.
„Milioane de cetățeni care pleacă în vara aceasta în vacanță trebuie să rețină doar un singur număr pentru apeluri de urgență: 112”, a spus Viviane Reding, comisarul UE pentru telecomunicații.
„Acum că serviciul 112 este disponibil în toate țările Uniunii Europene, cu o singură excepție, doresc să invit statele membre să facă acest serviciu mai cunoscut și mai eficient. Toți cetățenii UE ar trebui să știe că pot forma 112 pentru a contacta serviciile de urgență. Aș dori să invit în special statele membre care nu au introdus încă un sistem de localizare a apelantului, sistem care ajută serviciile de urgență să localizeze victimele accidentelor, să realizeze acest lucru pentru toate apelurile la 112 cât mai curând cu putință. De asemenea, am încrederea că autoritățile bulgare vor lua rapid măsurile necesare pentru ca, în sfârșit, serviciul 112 să fie disponibil la nivel național”, a adăugat oficialul european.
Serviciul 112 nu este încă integral disponibil în Bulgaria, procedura privind încălcarea dreptului comunitar fiind încă în curs de desfășurare, se arată în comunicatul citat, iar oficialii europeni precizează, de asemenea că, potrivit informațiilor primite, serviciul 112 este disponibil în regiunea orașului Sofia dar nu poate fi utilizat la nivel național.
Comisia lansează marți site-ul web 112 în scopul de a informa cetățenii, înainte de sezonul estival, despre funcționarea serviciului 112 în statele membre. Pe baza informațiilor furnizate de statele membre, site-ul web compară rezultatele obținute de autoritățile naționale în ceea ce privește punerea în aplicare a normelor comunitare privind serviciul 112 și pune în evidență cele mai bune practici.
Astfel, potrivit datelor comunicate, la cel puțin 97% dintre apelurile către 112 se răspunde în 20 de secunde în Cehia, Spania și Marea Britanie, iar la cel puțin 71% dintre aceste apeluri se răspunde în 10 secunde în Olanda și în Finlanda.
De asemenea, 17 țări au indicat că au capacitatea de a răspunde la apelurile către 112 în alte limbi ale Uniunii Europene decât cea națională sau oficială. Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 pot, în mod normal, să prelucreze apeluri în limba engleză în 16 țări (Austria, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Germania, Estonia, Finlanda, Franța, Ungaria, Grecia, Lituania, Malta, Olanda, Slovenia, Spania și Suedia). Șapte țări au indicat că centrele lor de preluare a apelurilor pot răspunde în limba unui stat membru învecinat (Bulgaria, Germania, Estonia, Spania, Lituania, Ungaria și Slovenia).
CE precizează că au fost luate de asemenea măsuri pentru creșterea gradului de informare a publicului, astfel că în patru țări se difuzează programe de televiziune care promovează serviciul 112 (Cipru, Cehia, Letonia și Suedia).
CE amintește că Finlanda și România marchează în fiecare an Ziua numărului european 112 la 11 februarie. Printre alte instrumente utile de promovare se numără panourile de pe autostrăzi (Austria și Ungaria), pliantele distribuite (Spania) și mesajele SMS transmise utilizatorilor de telefonie mobilă în sistem roaming (Ungaria).
Comisia Europeană a anunțat, în noiembrie 2007, că a început procedura de infringement împotriva României, pentru a se asigura că numărul de urgență funcționează corespunzător.
Ultimul avertisment a fost transmis la începutul lunii aprilie, Comisia Europeană acordând României un termen de două luni, respectiv până la 4 iunie, pentru rezolvarea problemelor legate de funcționarea sistemului 112.