Noii indicatori tehnico-economici pentru finalizarea rutei ocolitoare a municipiului Suceava au fost aprobați în ședința de Guvern de săptămâna trecută, valoarea investiției la centura de ocolire a municipiului Suceava ajungând la exorbitanta sumă de 399,935 de milioane de lei, adică 87,7 milioane de euro pentru un drum de 12,4 km cu două benzi, 16 poduri și 48 de podețe. Calculând la costul/km de drum, suma este comparabilă cu cea cheltuită pentru extinderea autostrăzii A8 München-Ulm, de la patru la șase benzi, pe o lungime de 41 de km, cu nouă kilometri de echipamente de protecție împotriva zgomotului, reconstruirea a 77 de poduri, reamenajarea altor 29, demontarea a 16 zone de odihnă (restaurant+benzinărie) și crearea a trei noi, care a costat 410 milioane euro: https://www.swp.de/politik/inland/freie-fahrt-nach-muenchen-ausbau-der-autobahn-a8-in-bayern-fertig-21433825.html.
Prețul la autostrada din Germania a fost de 10 milioane euro/km și lucrările s-au finalizat în 8 ani, centura Sucevei costă, la această oră, peste 7 milioane de euro/km, investiția a demarat în 2007 și nu s-a încheiat nici acum.
Pe lângă preț și durata de execuție a rutei ocolitoare, nici perspectivele nu sunt încurajatoare. Nota de fundamentare pentru HG nr. 5/2018, prin care au fost aprobați noii indicatori tehnico-economici, arată că, pe lângă remedierea lucrărilor executate prost sau degradate, versantul din amonte de drum trebuie stabilizat cu un zid de sprijin de beton armat cu o lungime de 241 de metri și înălțime de 3 metri și cu o rețea de drenuri, că trebuie reprofilate albiile pâraielor Halastiu și Starlivat și deviat cursul acestuia din urmă cu circa 11 metri, pentru a proteja un pod. Necesitatea unor astfel de lucrări de anvergură și costisitoare alimentează suspiciunile că la această investiție studiul geologic a fost ultimul lucru care a fost luat în calcul și că ceea ce a contat a fost traseul.
Versantul se scufundă și are nevoie de ziduri de sprijin din beton armat
Nota de fundamentare prevede sistematizarea versantului cu patru debușee din beton și canale de coastă consolidate cu dale din beton; zid de sprijin pe piloți km 9+600 – km 9+840: șanț de colectare a apelor pluviale; rețea de drenuri în săpătură; umpluturi și taluzarea suprafeței în spatele zidului. Ca lucrări suplimentare trebuie construit un zid de sprijin km 1+075 – km 1+316.
„Având în vedere că zona de versant din amonte de drum își poate pierde stabilitatea și existența stâlpului LEA, s-a proiectat un zid de sprijin alcătuit din beton armat, cu lungimea de circa 241 m, alcătuit din tronsoane cu lungimea de 10 m, o înălțime a elevației de 3 m, cu o lățime la coronament de 0,6 m. Fundația are lățime de 4 m și o grosime de 100 cm. În spatele zidului de sprijin se va executa un dren vertical cu lățimea de circa 75 cm și înălțimea de 3 m”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de guvern pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici.
Pentru asigurarea funcționării corespunzătoare a sistemului de drenaj este necesară realizarea următoarelor lucrări: spălarea și amorsarea acumulatoarelor de sarcină hidraulică; verificarea forajelor și decolmatarea acestora; verificarea nivelului pânzei de apă freatică pentru fiecare dren; verificarea conductelor și a racordurilor; înlocuirea a 74 de sasuri afectate de îngheț; protejarea căminelor de sasuri cu polistiren extrudat 10 cm lipit cu pastă specială și protejarea cu mortar de ciment.
Cursuri de apă deviate pentru ca centura să respecte traseul din proiect
Pentru reprofilarea albiei pârâului Halastiu sunt prevăzute lucrări de apărare a malurilor și a albiei, pe ambele maluri și pe albia pârâului, pe o lungime totală de 196 m. Reprofilarea albiei pârâului Starlivat trebuie făcută pe o distanță de 52 m amonte și 24 m aval de pod, respectiv pe o lungime de 76 m. Pentru a proteja pila podului, se va devia cursul apei cu circa 11 m spre malul drept. Pentru stabilitatea podului de pe râul Suceava, în aval de pod la 40 m de axul podului, s-au prevăzut lucrări de protecție a pilelor podului, respectiv construirea unui prag deversor transversal pe șenalul proiectat, ancorat în ambele maluri cu culei și protejat aval de un bazin disipator, realizat din beton armat și o rizbermă din anrocamente. De asemenea, se va realiza dalarea pe o lungime de 25 m cu dale de beton a taluzurilor, în zona pragului de fund, a bazinului de disipare și a rizbermei și se va remedia zidul de gardă mal dreapta. Traseul se menține nemodificat, pentru viteza de proiectare de 100 km/h. Pentru curba km 9+514 – km 10+231 cu raza de 650 m se impune restricționarea vitezei de proiectare la 60 km/h. Pe tronsoanele unde panta longitudinală depășește valoarea de 5% se prevăd benzi suplimentare pentru vehicule lente.
Mai trebuie spus că suma prevăzută în 2007 pentru această investiție importantă pentru municipiul Suceava a fost de 265,407 milioane de lei și a ajuns astăzi la aproape 400 de milioane de lei și o rată de realizare a lucrărilor de 87%. Un tronson de circa 5 km a fost finalizat și dat în folosință în martie 2015, celelalte tronsoane, cu lucrări executate în proporție de 85%, sunt abandonate. Conform anexei la hotărârea de guvern, finanțarea obiectivului de investiție se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.