Sculptorul sucevean Ion Mândrescu, singurul artist român contemporan care reprezintă România – printr-o lucrare din seria de autor intitulată “Omul, timpul, spațiul” – la Consiliul Europei de la Strasbourg, a ridicat în satul natal, Mihoveni, un edificiu care va deveni un “Centru Artistic” pentru tinerii talentați.
“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”
Ion Mândrescu, stabilit în Capitală de câteva decenii, a construit, pe locul care a aparținut bunicului său, un imobil cu subsol, parter și două etaje, care, printr-un proiect realizat împreună cu sculptorul Mircea Dăneasă, va avea destinația unui “Centru Artistic”, dotat cu turnătorie în bronz și ateliere de artă aplicată și decorațiuni.
Este un gest altruist făcut pentru oamenii din zona de baștină (“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”), un gest prin care, așa cum spune Ion Mândrescu, “tinerii cu aptitudini artistice pot să învețe o meserie”, pentru că “până să devii creator, trebuie să cunoști meserie”.
Lucrări la Palatul Cotroceni
Ion Mândrescu, care a făcut școala primară la Mihoveni și a urmat apoi cursurile Liceului de Artă „Ștefan Luchian” din Botoșani, și-a continuat studiile la Institutul de Arte Plastice “Ion Grigorescu” din București și, imediat după absolvire, a obținut o bursă pentru sculptură în urma unui concurs organizat de Primăria Capitalei, pe perioada căreia a avut un atelier la Muzeul Stork.
A realizat o serie de lucrări de valoare la restaurarea și amenajarea Palatului Cotroceni (șemineuri, capiteluri, ancadramente, grupuri statuare în stil baroc pentru fântâna din curtea palatului), participând totodată la concursuri și tabere de creație și efectuând excursii de documentare în Germania, Polonia, Cehoslovacia.
Lucrare amplasată în anticamera președintelui Consiliului Europei de la Strasbourg
Realizează lucrări de sculptură în materiale diverse, lemn, piatră, marmură, dar se specializează în turnarea în bronz. Din anul 1985 începe seria “Omul, timpul, spațiul”, prin care revine la sculptura figurativă. Una din lucrările circumscrise acestei serii este amplasată în spațiul public al Capitalei, iar alta, de mai mici dimensiuni, a fost achiziționată și donată de statul român Consiliului Europei de la Strasbourg, făcând parte acum din colecția de artă a acestei instituții, colecție care reflectă multiculturalitatea europeană și cuprinde lucrări grupate pe trei mari secțiuni: piese arheologice, obiecte decorative și tehnice, lucrări de artă modernă și contemporană.
Piesa sculpturală turnată în bronz “Omul, timpul, spațiul” a fost amplasată chiar în anticamera președintelui Consiliului Europei.
Autorul bustului lui Mihai Eminescu, care se află la Caracas, Chișinău și la Mănăstirea Sucevița
Ion Mândrescu este autorul bustului poetului Mihai Eminescu, bust care, transpus în bronz în trei exemplare, se află deopotrivă la Caracas, în capitala Venezuelei (donat fiind de statul român), la Chișinău și la Mănăstirea Sucevița (donații ale artistului), precum și al seriei de lucrări cu generic labișian “Lupta cu inerția” (reliefuri în bronz).
Celor câteva expoziții personale organizate în țară și participării la Expoziția Universală de la Sevilla (1991) le urmează, în anul 1993, expoziția de la Centrul Cultural Român din Paris, unde Ion Mândrescu etalează un număr de 30 de lucrări. Participarea se soldează cu un contract de exclusivitate pe o perioadă de zece ani cu o prestigioasă galerie pariziană, care constituie momentul confirmării internațiomnale a artistului.
O investiție de suflet
Dincolo de a fi doar un gest altruist (“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”) “Centrul Cultural” de la Mihoveni este și o investiție de suflet.
Imobilul a fost construit pe terenul care a aparținut bunicului lui Ion Mândrescu, bunic care s-a stins din viață în anul 1960, după un atac de cord pricinuit de confiscarea muncii de-o viață și colectivizarea forțată.
De fapt, portretul bunicului (un meșter tâmplar “care stăpânea perfect tehnica artei populare în lemn”) a fost prima lucrare realizată de Ion Mândrescu, modelată din lutul de pe dealurile Mihoveniului, portret în care oamenii satului l-au recunoscut pe bătrânul tâmplar și la vederea căruia bunica sculptorului a plâns, zicând: “Mi-am regăsit bărbatul!”.
O recuperare parțial împlinită
Această investiție de suflet, care a fost făcută pe pământul care i-a aparținut bunicului, are la bază o recuperare parțial împlinită, întrucât Ion Mândrescu nu se află încă în posesia întregii suprafețe de teren, care a fost ocupată abuziv. Sculptorul speră că demersurile făcute pentru recuperarea integrală a terenului care-i aparține se vor clarifica în instanță. Este un drept pe care-l revendică pentru a-l folosi spre binele comunității. Mai are nevoie de spațiu pentru construirea unor anexe necesare bunei funcționări a “Centrului Artistic”, investiție care va oferi tinerilor posibilitatea să învețe o meserie, va crea locuri de muncă și care, așa cum spune el, „va fi finalizată oricum, fie cu fonduri obținute printr-un proiect european, fie cu fonduri proprii”.