Organizația „Salvați Copiii” va deschide, în 31 de județe, 32 de centre pentru pregătirea suplimentară a copiilor care sunt în risc de abandon școlar, pentru a evita o majorare a ratei de părăsire timpurie a școlii, care a crescut atât în învățământul primar, cât și în cel gimnazial.
Programul național Centre de Orientare și Resurse pentru Educație Incluzivă – Servicii educaționale complexe pentru prevenirea și corectarea abandonului școlar vizează elevii cu risc de părăsire timpurie a școlii, părinții sau tutorii lor, persoanele care au abandonat timpuriu școala, preșcolari și personalul implicat în dezvoltarea programelor de prevenire a fenomenului de părăsire a școlii, fiind cofinanțat din Fondul Social European.
Din raportul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) din anul 2009 privind starea sistemului național de învățământ, a rezultat că rata abandonului școlar, atât pe ansamblul învățământului primar și gimnazial, cât și la nivelul fiecăruia dintre cele două cicluri, a înregistrat o creștere continuă.
„Ca urmare, în această perioadă, valoarea ratei abandonului școlar a crescut de peste trei ori în clasele I-VIII (de la 0,6 la sută în anul școlar 2000/2001 la 2 la sută în 2007/2008), de aproape 3 ori în învățământul primar (de la 0,6 la sută la 1,7 la sută) și de 4 ori în învățământul gimnazial (de la 0,6 la sută la 2,3 la sută). Prin comparație cu țările europene, la nivelul anului 2006, România se situa pe penultimul loc, devansând numai Bulgaria, în ceea ce privește participarea la toate nivelurile de educație. Valoarea ratei de participare la procesul educațional înregistra 50,5 la sută, față de media UE – 27 care era de 59,2 la sută”, a declarat președintele executiv de la „Salvați Copiii”, Gabriela Alexandrescu, citând din raportul MECTS.
În ceea ce privește cauzele abandonului școlar, acestea se referă la condițiile socio-economice precare ale familiei, cu impact asupra posibilității de susținere a școlarizării copiilor, rezerva unor părinți față de educația copiilor, lipsa de atracție pentru meseriile oferite de anumite școli de arte și meserii din anumite localități sau insuficienta legătură între aceste meserii și cererea de forță de muncă.
Lipsa de stimulare timpurie, din cauza imposibilității frecventării grădiniței dar și a incapacității părinților (de multe ori ei înșiși analfabeți), conduce la mari dificultăți în integrarea și adaptarea școlară a acestor copii și în final la părăsirea timpurie a școlii.
Proiectul vizează oferirea de servicii educaționale complexe copiilor din categorii defavorizate astfel incât, la sfârșitul proiectului, cei are au abandonat de timpuriu școala sau se află în risc de abandon, să fie mai bine pregătiți și mai aproape de finalizarea învățământului obligatoiu.
Proiectul are o valoare totală de 19.960.177 lei, din care 371.058,30 lei – contribuție proprie.
Inițiatorii proiectului urmăresc ca în cei trei ani de implementare să crească șansele pentru cel puțin 7.680 de copii de a se integra cu șanse egale în invățământul de masă și de a absolvi ciclul gimnazial, să crească gradul de conștientizare a necesității și importanței educației în dezvoltarea copiilor și în sporirea șanselor de accedere cu șanse egale pe piața muncii, a cel puțin 24.000 persoane dar și să crească nivelul de formare profesională a cadrelor didactice din proiect.
Totodată, în cadrul proiectului, vor fi introduse metode inovatoare de pregătire școlară a copiilor prin utilizarea educației de la egal la egal.
Cele 32 de centre vor fi deschise în județele: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea, Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu, Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea și în două sectoare din București.