Cele mai importante privatizări din acest an, precum Automobile Craiova, Electrica Muntenia Sud sau Tractorul Brașov, vor fi finalizate în 2008, întrucât transferul de proprietate este întârziat de Comisia Europeană, care verifică dacă România a încălcat normele UE.
Încheierea negocierilor cu Ford a fost anunțată cu mare fast de autoritățile române, care au decis să semneze contractul de privatizare la Salonul Auto de la Frankfurt, astfel încât să ofere un plus de notorietate tranzacției.
Însă, la nici o lună de la data semnării contractului, Comisia Europeană a deschis o investigație referitoare la posibilitatea acordării ajutorului de stat la privatizarea Automobile, situație care ar putea încălcă legislația UE.
CE verifică dacă prin clauzele referitoare la atingerea unui nivel minim de producție de 200.000 de autovehicule anual, menținerea numărului de salariați și păstrarea obiectului de activitate, statul a obținut un preț mai mic decât dacă nu impunea astfel de condiții investitorului. Potrivit oficialilor europeni, aceste prevederi ar putea fi contrare regulilor UE, fiind considerate ajutor de stat.
Ford a oferit un preț de 57 milioane de euro pentru 72,4% din acțiunile Automobile Craiova.Grupul american s-a angajat să să investească 675 milioane de euro până în 2011 în modernizarea uzinei auto de la Craiova.
Un alt contract analizat de Comisie este vânzarea Electrica Muntenia Sud către grupul italian Enel.
Tranzacția a fost încheiată pentru 820 milioane de euro, din care 398 milioane de euro reprezintă prețul plătit pentru 50% din acțiuni, iar 422 milioane de euro majorarea participației Enel la 67,5% din capitalul social.
Contractul a fost parafat în vara acestui an, finalizarea tranzacției urmând să aibă loc abia după avizul CE referitor la concetrarea economică a grupului italian pe piața de energie din România, având în vedere că Enel mai deține filialele Electrica Dobrogea și Banat.
Totodată, oficialii europeni verifică dacă statul, prin contract, ar putea beneficia de dreptul de veto în administrarea companiei.
Cea de-a treia investigație a CE, deschisă în septembrie, se referă la vânzarea uzinei Tractorul Brașov, în urma unei licitații prin care autoritățile au impus cumpărătorului să păstreze obiectul de activitate al societății și să reangajeze majoritatea salariaților disponibilizați.
Potrivit CE, condițiile impuse au drept consecință un preț de vânzare mai mic decât cel care ar fi putut fi obținut într-o licitație necondiționată și, prin urmare, implică ajutorul de stat.
Uzina Tractorul a fost închisă în luna aprilie, odată cu disponibilizarea a circa 1.800 de salariți din totalul de peste 1.900 de angajați.
Pentru a evita noi investigații, autoritățile au decis să modifice legislația în domeniul privatizării. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a pregătit un proiect de ordonanță de urgență, aflat în dezbatere publică, act care până în prezent nu a intrat în ședință Guvernului.
Totodată, la privatizarea Electroputere Craiova autoritățile nu au impus investitorilor nicio obligație, tocmai pentru a evita noi verificări din partea CE, deși, inițial, una dintre variantele de vânzare era privatizarea societății la prețul simbolic de un euro, metodă prin care se încalcă legislația UE deoarece reprezintă tot ajutor de stat.
O altă companie care va fi vândută fără ca investitorul să aibă obligația să păstreze obiectul de activitate este Antibiotice Iași.
Licitația va fi organizată în a doua jumătate a lunii martie 2008, la prețul de pornire de 136 milioane de euro.
Însă, statul mai deține participații la companii strategice, precum Oltchim Râmnicu Vâlcea, Societatea Națională a Sării, care nu vor putea fi valorificate fără clauze.
Astfel, autoritățile române trebuie să convingă oficialii europeni că vânzarea unor „companii vitale” pentru industrie nu va putea fi realizată prin licitație cu strigare, metodă agreată de CE și considerată la Bruxelles drept cea mai transparentă variantă de valorificare.