Cel puțin 15 persoane au murit și alte 60 au fost rănite, sâmbătă seara, în urma unei coliziuni frontale între două trenuri care se aflau pe aceeași cale ferată la Szczekociny, în sudul Poloniei, aceasta fiind cea mai gravă catastrofă feroviară din țară de după 1990, relatează AFP.
„Știm că 15 persoane au murit. Din păcate nu am reușit să evacuăm cadavrul ultimei victime. O vedem dar nu reușim să ajunge, la ea”, a declarat duminică dimineața Pawel Fratczak, purtătorul de cuvânt al pompierilor.
Aproximativ 60 de persoane au fost spitalizate, dintre care majoritatea în stare gravă, potrivit echipelor de salvare.
„Este cea mai mare catastrofă din ultimii mulți ani”, a comentat premierul polonez Donald Tusk, care a mers la fața locului.
Printre persoanele rănite ușor se află mai mulți ucraineni. La bordul trenurilor se aflau, de asemenea, spanioli și francezi, dar aceștia nu au fost răniți.
În total, aproximativ 350 de persoane se aflau în cele două trenuri în momentul accidentului, au anunțat căile ferate poloneze.
Coliziunea între un tren care se deplasa pe ruta Varșovia-Cracovia cu unul care merge de la Przemysl la Varșovia a avut loc în jurul orei 21.00 (22.00 ora României). Cele două trenuri se aflau pe aceeași cale ferată, potrivit companiei de căi ferate.
O anchetă a fost deschisă pentru a se stabili cauzele accidentului. Acesta s-a produs pe un tronson de cale ferată modernizat recent, potrivit ministrului Transporturilor, Slawomir Nowak.
Imaginile televizate au arătat două locomotive și trei vagoane încastrate unele în altele.
Serviciile de salvare se aflau duminică dimineață pe teren. Pompierii încercau să scoată persoanele care se aflua în interiorul trenului.
„Pot să vă spun că etapa operațiunilor care constă în evacuarea răniților s-a încheiat”, a declarat Fratczak.
„Am trimis la fața locului șase câini special antrenați pentru căutarea persoanelor aflate în viață și cadavrele victimelor. Câinii nu au mai semnalat nimic. Vom fi 100 la sută siguri când locul accidentului va fi eliberat de rămășițe, dar ne păstrăm încrederea că bilanțul accidentului nu se va schimba”, a adăugat el.
Echipele de salvare se aflau în continuare pe teren duminică dimineață pentru a pregăti ridicarea locomotivelor și vagoanelor avariate de la locul accidentului.
„Condițiile sunt foarte dificile. Trebuie tăiate elementele dislocate”, a comentat Grzegorz Widawski, un pompier. „Unul dintre vagoane este rupt în două” – este vorba despre ultimul loc care nu a fost încă verificat”, a adăugat el, citat de agenția PAP.
În total, 450 de pompieri și circa 100 de polițiști participă la operațiunile de salvare.
„Am auzit un zgomot asurzitor și am fost smulși din scaune”, a declarat un supraviețuitor pentru agenția PAP. „Sunt fragmente de corpuri în vagoane și în exterior”, a adăugat această persoană al cărei nume nu a fost precizat.
„Este terifiant. Amploarea pagubelor este considerabilă”, a comentat unul dintre pompieri pentru agenția PAP.
Aceasta este cea mai gravă catastrofă feroviară din Polonia din 1990, când 16 persoane au murit în urma coliziunii a două trenuri la Ursus, la periferia Varșoviei.
În 1980, o altă catastrofă feroviară produsă în Polonia a provocat 67 de morți și 62 de răniți la Otoczyn, în apropiere de Torun, în nordul țării, când un tren de pasageri s-a lovit cu un tren marfar.