Cei mai mulți români își vor petrece sărbătorile de iarnă din acest an acasă, cu familia sau prietenii, iar aproape jumătate vor face economii pentru această perioadă, dar bugetul alocat este semnificativ mai mic față de cel din 2009, reiese dintr-un studiu MEDNET.
Conform datelor celui mai recent studiu de piață realizat de către MEDNET Marketing Research Center, bugetul alocat pentru sărbătorile de iarnă este pentru 61,9% dintre respondenți mai mic comparativ cu cel de anul trecut.
Analiza arată că din ce în ce mai mult actuala criză financiară afectează și sărbătorile de iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun și Revelion fiind de 1052,48 lei (comparativ cu 1523,29 lei în 2009).
Aproape jumătate (49,8%) dintre participanții la studiu nu obișnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce 38,7% fac acest lucru cu regularitate (procent în creștere față de anul trecut când era de 33,4%).
Totuși, procentul celor care economisesc bani pentru sărbătorile de iarnă este de 45,8%, fiind egal cu cel de anul trecut.
Reprezentanții firmei de cercetare menționează că există și respondenți care intenționează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an (7,4% în 2010 față de 6,1% în 2009).
Cei mai mulți români își vor petrece sărbătorile acasă, cu familia sau prietenii (88,3%), în timp ce 8,9% vor merge într-o stațiune balneară sau montană din țară și doar 3% în străinătate.
Pentru produsele alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenții intenționează să aloce, în medie 491,54 lei (comparativ cu 556,13 lei in 2009), această sumă fiind pentru 58,1% dintre aceștia mai mică comparativ cu cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli.
Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (haine, încălțăminte, cosmetice) au o pondere ușor mai mică în bugetul de cheltuieli, orășenii alocând, în medie 302,07 lei acestei categorii de produse (comparativ cu 321,09 lei în 2009). Ca și în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 49% dintre respondenți.
Reducerea bugetului destinat alimentelor pentru sărbătorile de iarnă se va face prin renunțarea totală la anumite produse cum ar fi băuturile alcoolice (34,2% nu vor mai cumpăra deloc), achiziționarea într-o cantitate mai mică pentru băuturi răcoritoare (28,8%), carne (26,9%), băuturi alcoolice (26,9%), legume/fructe (24,4%), produse tradiționale (22,1%).
Cea mai puțin afectată categorie este legume/fructe, 66,5% dintre respondenți intenționând să cumpere în același buget ca și anul trecut.
În ceea ce privește călătoriile/excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.351,79 lei (comparativ cu 1.312 lei în 2009).
De asemenea, și bugetul alocat ieșirilor în oraș/la restaurant în perioada Crăciunului și a Revelionului este pentru 43,9% dintre respondenți mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 302,55 lei (comparativ cu 346,28 lei în 2009).
Doar 36,2% dintre subiecții intervievați intenționează să cumpere un brad de Crăciun, în timp ce 38,3% îl vor folosi pe cel de anul trecut. Totodată, 23,4% dintre respondenți nu vor avea un brad de Crăciun.
În ceea ce privește ornamentele specifice Crăciunului, acestea vor fi refolosite într-o proporție mai mare, peste 60% intenționând să facă acest lucru, față de 18% procentul persoanelor care au în intenție achiziționarea unor astfel de ornamente.
Bugetul pentru cadouri a fost și el afectat de efectele crizei, având o valoare medie de 414 lei (față de 526 lei anul trecut). Pentru 51,7% dintre orășeni această sumă este mai mică decât anul precedent în timp ce 38,1% dintre ei reușesc să aloce aceeași sumă.
„Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 80,5% dintre persoanele intervievate intenționează să cumpere totuși cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă (procentul fiind ușor mai mic decât cel înregistrat anul trecut când era de 81,4%)”, precizează autorii studiului.
Tipurile de cadouri pe care respondenții intenționează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte/încălțăminte (45% comparativ cu 54% in 2009), cosmetice/parfumuri (31,4% comparativ cu 37,4% în 2009), jucării (32,8% comparativ cu 30,6% în 2009), ciocolată/cafea (29,1% comparativ cu 20,4% în 2009), cărți (14,9% comparativ cu 17,4% în 2009), bijuterii/ceasuri (7,3% comparativ cu 14,8% în 2009).
„Observăm o orientare preponderent practică a acestor cadouri (haine, încălțăminte), dar și o creștere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolată, cafea, jucării) în detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice)”, se mai arată în comunicat.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ pentru București și orașele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23 – 30 noiembrie 2010. Au fost intervievate telefonic 802 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,45%.