Cei mai mulți români vor aloca pentru Sărbătorilor Pascale un buget pe familie cuprins între 100 și 500 de lei, în scădere față de 2010, iar pentru o parte dintre aceștia fondurile fie sunt insuficiente și renunța la anumite produse, fie nu vor putea cumpăra nici strictul necesar, potrivit IRES.
Institutul Român pentru Evaluare și Strategie-IRES a realizat, în aprilie, a doua ediție a studiului cu privire la obiceiurile, percepțiile și comportamentele românilor cu prilejul Sărbătorilor Pascale.
Astfel, 44% dintre respondenți vor aloca pentru Sărbătorile Pascale din acest an un buget pe familie cuprins între 100 și 500 de lei, în timp ce 20 vor avea la dispoziție între 501 și 1.000 de lei, 8% între 1.001 și 1.500 de lei. De asemenea, pentru 18% dintre participanții la studiu bugetul va fi mai mic de 100 de lei.
„Față de 2010 se constată o ușoară diminuare a bugetului general alocat acestei sărbători: procentul celor care vor dispune de un buget mai mic de 100 de lei a crescut semnificativ față de 2010, când doar 11% se încadrau în această categorie, iar segmentele din populație care alocă un buget peste 501 lei sunt sensibil mai mici sau la fel ca în urmă cu un an”, se arată în studiu.
O treime dintre participanții la studiu afirmă că banii de care dispun pentru această sărbătoare nu vor fi suficienți și vor fi nevoiți să renunțe la multe produse, iar pentru 14% situația este și mai gravă, aceștia afirmând că bugetul nu le va ajunge nici pentru strictul necesar.
Locuitorii din mediul rural (16,8%) și cei din Moldova (15,2%) par a fi cei mai afectați de lipsa unui buget pentru a-și asigura un minim necesar pentru această sărbătoare.
Comparativ cu anul 2010, proporția celor care apreciază că bugetul nu le va fi suficient pentru strictul necesar crește cu 3 procente, iar a celor care susțin că vor fi nevoiți să renunțe la multe produse cunoaște o creștere de 6 procente. De altfel, 56 dintre cei intervievați sunt de părere că în acest an vor cheltui mai puțin decât în anii trecuți pentru cumpărăturile de Paște, iar 72% dintre respondenți sunt de acord că actuala criză economică a afectat în mare și foarte mare măsură bugetul familiei lor alocat Sărbătorii de Paște.
Cei mai afectați de criză se declară respondenții din regiunea de Sud a țării, iar cel mai puțin locuitorii din Transilvania și Banat.
„Percepția influenței crizei asupra bugetului familiei pentru Sărbătoarea de Paște s-a acutizat, în sensul că în acest an proporția celor care se declară afectați în mare și foarte mare măsură crește cu 11 procente”, se precizează în studiu.
În ceea ce privește cumpărarea cărnii de miel, 44% dintre intervievați spun că vor cumpăra în acest an (cu 4% în creștere față de 2010), 41% susțin contrariul, iar 14% o obțin din propria gospodărie. Pentru 45% dintre respondenți, carnea de miel se consumă doar cu ocazia acestei sărbători, în timp ce 18% o consumă mai des, 18% o comsumă mai rar, iar alți 18% nu consumă acest tip de carne.
De asemenea, o treime (33%) dintre respondenți cumpără ouă pentru Paște, în timp ce mai mult de jumătate (55%) le procură din propria gospodărie.
În același timp, pentru Sărbătorile Pascale din acest an, 63% dintre respondenți vor prepara în casă prăjiturile, 21% le vor cumpăra, 10% vor cumpăra și vor prepara în casă, în același timp, iar 5% recunosc că nu vor avea prăjituri.
Jumătate dintre respondenți nu vor face, în acest an, cadouri de Paște celor dragi, iar 47% vor face acest lucru. Dintre aceștia din urmă, 61% spun că în acest an cadourile vor fi mai modeste decât cele de anul trecut.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 1.281 de persoane de peste 18 ani.