CE: Taxa auto trebuie ridicată și pentru vehicule rulate înmatriculate în UE până în decembrie 2009



Comisia Europeană a atenționat Guvernul că ordonanța de suspendare a taxei auto conține „o problemă tehnică”, în sensul că taxa ar trebui ridicată și pentru vehiculele uzate Euro 4 înregistrate în UE între 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 și aduse în România după acest interval. Comisia Europeană a transmis oficial părții române opinia sa în ceea ce privește decizia Guvernului de a introduce o scutire de un an de la plata taxei de poluare. Opinia a fost formulată pe baza unui proiect de ordonanță care prevede suspendarea taxei auto pentru autovehiculele înregistrate în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009, dacă acestea îndeplinesc două criterii obiective, respectiv corespund normelor de poluare Euro 4 și au motoare cu o capacitate cilindrică de până la 2000 cmc.
„Comisia a considerat că diferențierile la nivelul taxei sunt compatibile cu legislația europeană atunci când au la bază criterii obiective și că în condițiile în care mașinile aduse în România în perioada respectivă, din alte state membre UE, beneficiază de același tratament, nu se consideră încălcat articolul 90 din Tratatul CE cu privire la principiul nediscriminării. Totuși, în răspunsul acordat autorităților române, CE a subliniat și existența unei «probleme tehnice». Astfel, Comisia a arătat că mașinile uzate înregistrate oriunde în spațiul UE în timpul perioadei stabilite (decembrie 2008-decembrie 2009) și care îndeplinesc cele două criterii ar trebui să beneficieze de aceeași scutire când sunt aduse în România după expirarea perioadei pentru care a fost acordată scutirea”, au declarat, marți, agenției MEDIAFAX, surse oficiale.
Comisia a precizat că și-a formulat opinia pe baza unui proiect de ordonanță de urgență și a cerut să i se comunice și legislația adoptată recent.
Guvernul a decis, în urmă cu aproximativ trei săptămâni, suspendarea taxei auto în cazul vehiculelor noi, măsură completată ulterior de triplarea taxei pentru toate vehiculele.
Executivul a solicitat punctul de vedere al Comisiei Europene doar asupra suspendării taxei auto, pentru a clarifica o eventuală încălcare a principiului nediscriminării, premierul Tăriceanu considerând că pentru majorarea taxei de poluare în cazul tuturor vehiculelor nu este necesar ca să fie trimisă Comisiei Europene o nouă informare.
Purtătorul de cuvânt al comisarului UE pentru Taxe și Uniune Vamală, Maria Assimakopoulou, a declarat, vineri, că reprezentanții Comisiei nu au fost informați despre triplarea taxei de poluare auto și a arătat că statele membre pot stabili singure nivelul de taxare auto, dar conform principiului nediscriminării, în sensul majorării taxei atât pentru mașinile rulate, cât și pentru cele noi.
Ordonanța de urgență a Guvernului triplează taxa de poluare auto pentru toate vehiculele cu motor până la Euro 4 inclusiv și suspendă, în același timp, începând din 15 decembrie și până la 31 decembrie 2009, plata taxei pentru autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu depășește 2.000 de centimetri cubi și care sunt înmatriculate pentru prima dată în România sau în alte state membre ale UE.
Taxa pe poluarea auto a fost triplată luni, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței și trebuie plătită începând de marți la valoarea majorată. În actul normativ publicat luni se arată că taxa va fi sspendată începând cu 15 decembrie 2008 pentru autovehiculele cu o capacitate cilindrică de până la 2.000 cmc și care sunt înmatriculate pentru prima dată în România sau în alte state membre UE, fără nicio referire la criteriul privind normele Euro 4, inclus în proiectul inițial transmis Comisiei Europene.
Taxa auto a mai fost modificată la 1 iulie, formula valabilă până acum prevăzând un cuantum mai mare pentru mașinile noi și o valoare semnificativ mai mică pentru autovehiculele vechi. După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de second-hand de import să crească.