Comisia Europeană consideră că tarifele preferențiale acordate companiei Wizz Air de către Aeroportul Timișoara reprezintă ajutor de stat, care ar putea prejudicia „semnificativ și ireparabil” concurentul CarpatAir și solicită României o poziție în termen de maxim o lună.
„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia acordul din 2008, care a condus la neplata taxelor de aeroport, precum și norma care acordă rabaturi suplimentare de 72 % până la 85 % la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de peste 70 MTOW, constituie fără îndoială, în conformitate cu o practică consacrată, ajutor de stat”, se arată într-un document al Comisiei publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Comisia a deschis la finele lunii mai o investigație la sesizarea Carpat Air cu privire la relațiile contractuale dintre aeroportul din Timișoara și Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 și neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum și reduceri suplimentare de 72 % până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.
CE consideră că un astfel de tratament preferențial ar putea avea drept efect scoaterea forțată de pe piață pe unele rute a unicului concurent al Wizz Air, compania Carpat Air.
„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, fără o recuperare provizorie a ajutorului acordat companiei Wizz Air, Carpatair ar putea să fie obligat să solicite insolvența. Prin urmare, Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, în acest caz, sunt îndeplinite condițiile privind existența unui risc grav de prejudiciere semnificativă și ireparabilă a unui concurent”, se precizează în document.
Totodată, Comisia a observat că Wizz Air, în cazul celor cinci perechi de orașe pe care concurează cu Carpatair, încearcă să elimine de pe piață compania Carpatair, folosindu-se de ajutor de stat ilegal.
Astfel, CE consideră că dacă Carpatair ar fi obligată să renunțe la cele cinci rute pe care concurează, acest lucru ar conduce, de asemenea, la o situație de monopol al companiei Wizz Air pe aceste rute.
„Un astfel de monopol ar putea conduce la prejudicierea substanțială și ireparabilă nu doar a companiei Carpatair, dar și a consumatorilor. În ceea ce privește măsura și datorită caracterului urgent al chestiunii, autoritățile române sunt invitate să își prezinte observațiile în termen de o lună de la data primirii prezentei scrisori”, arată sursa citată.
Ministrul Transporturilor Anca Boagiu a declarat la deschiderea anchetei că susține demresul Comisiei și că dacă „schema” aplicată companiei Wizz Air se va dovedi a fi incorectă, ministerul va lua „măsurile care se impun”, care pot merge până la schimbarea conducerii Aeroportului Timișoara,