România are un risc fiscal apropiat de media Uniunii Europene (UE) și de două ori mai mic decât cel al Greciei, acesta reflectând vulnerabilități legate de necesarul de finanțare actual și proiectat al statului, potrivit unui raport al Comisiei Europene.
Indicatorul de risc fiscal ia în calcul informații despre nivelul datoriilor statului, datorii ca procentaj din PIB scadente în termen de 24 de luni, dobânda implicită pentru datoria suverană și decalajul balanței primare (necesarul de împrumut fără plata dobânzilor pentru datoriile consolidate) față de o situație care ar conduce la convergența datoriei către 60% din PIB până în 2020.
O valoare ridicată a indicatorului de risc fiscal denotă nevoia urgentă de adoptare a unor măsuri fiscale substanțiale, se arată în raportul „Reforme fiscale în statele membre 2011”.
Indicatorul reflectă riscuri care dacă s-ar materializa ar pune presiune pe situația fiscală și ar conduce la o creștere bruscă a necesarului de finanțare pe partea fiscală. Indicatorul evaluează riscul relativ, nu nivelul de risc absolut pe care îl prezintă fiecare țară ci mai degrabă modul în care influențează statele membre.
Pentru România, indicatorul calculat de CE se situează la 0,54 puncte, ușor peste media UE, de 0,51 puncte. Grecia prezintă cel mai ridicat risc din UE, de 1,02 puncte, urmată de Italia, cu 0,88 puncte.
În Europa Centrală și de Est, Bulgaria prezintă cel mai redus risc fiscal, de numai 0,08 puncte, în timp ce în Ungaria acesta este cel mai ridicat, de 0,82 puncte. Polonia și Cehia se situează sub media UE, cu 0,48 puncte, respectiv 0,32 puncte. Luxemburg, cu o valoare negativă de 0,05 puncte, este statul UE cu cea mai solidă situație fiscală.