Cuvânt de învățătură

Ce înseamnă botez valid?



„De nu se va naște cineva din apă și din Duh nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu” (In. 3, 5). Botezul este întâi de toate o lucrare pe care o face Dumnezeu asupra ființei umane prin Duhul Sfânt pogorât în apa sfințită. Taina aceasta se face în numele Sfintei Treimi și, indiferent de modul în care ea este săvârșită, punctul principal este acela de pomenire și săvârșire în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Chiar dacă protestanții, metodiștii și romano-catolicii săvârșesc botezul prin stropire sau printr-o singură afundare ori prin turnarea apei, botezul este valid; deci este acceptat de Biserica Ortodoxă.
Totuși, regula unui botez corect este aceea de a cufunda în apă, de trei ori, candidatul sau persoana ce va primi botezul cu invocarea Sfintei Treimi (Canonul 50 Apostolic).
Cu ocazia diferitelor întâmplări, cazuri de urgență (când un prunc se naște cu probleme de sănătate și viața îi este în pericol), unde pruncul sau persoana nebotezată este grabnic botezată în numele Sfintei Treimi de un creștin, atunci, acest botez este absolut valid; iar dacă noul botezat va trăi, se va însănătoși, atunci va trebui continuat și completat botezul de către preot.
Deci, la nevoie, botezul săvârșit de un creștin laic, bărbat sau femeie, este valid, corect, acceptat; doar că trebuie botezat în numele Sfintei Treimi.
Botezul săvârșit la necesitate de către creștin, monahul simplu sau diacon este corect, după cum afirmă Sfântul Nichifor Mărturisitorul († 818), arătând lucrul acesta în diferite canoane ca îndreptare pentru viața creștină (Canoanele: 38, 44, 45).
Aceasta este îngăduiala Bisericii numai în Taina Sfântului Botez, ca nu cumva cineva să piardă lumina prin baia nașterii înnoirii.
Au existat cazuri în care nu s-a știut faptul dacă o persoană a fost sau nu botezată. Ce se întâmplă în cazul acesta? Biserica Ortodoxă, ca și cea Romano-Catolică și Anglicană, a rânduit iarăși o îngăduială, ca botezul să se săvârșească cu o formulă condițională, și anume: „Dacă nu este botezat”.
Nu se mai botează, căci au botez valid, cei care trec la ortodoxie și care provin din rândul romano-catolicilor, luteranilor, calvinilor, armenilor și răscatolicilor.
Ereticii vor trece la ortodoxie doar prin botez cu afundare de trei ori în numele Sfintei Treimi.
Orice botez valid nu se mai repetă, căci el se face în închipuirea morții Domnului, Celui Care a murit și a înviat o singură dată.
Așadar, e bine să cunoaștem ce înseamnă botezul valid și care sunt valențele sale.
(Pr. Răzvan-George TOPALĂ)