Cele noua miride, care se scot apoi și se așează în stânga Sfântului Agneț pe trei rânduri de câte trei miride fiecare, reprezintă cele nouă cete ale sfinților care alcătuiesc ierarhia cerească:
proorocii, în frunte cu Sf. Ioan Botezătorul, care a pregătit calea Domnului, apostolii în frunte cu Sfinții Petru și Pavel și alte categorii de sfinți, ca unii care au fost slugi alese ale lui Dumnezeu: marii ierarhi ai Bisericii, marii dascăli și învățători ai lumii (teologi), mucenicii și mucenițele care s-au jertfit pentru dreapta credință, cuvioșii și purtătorii de Dumnezeu părinții, pustnicii și călugării care au strălucit prin asceză, înfrânare și sfințenia vieții, sfinții doctori fără de arginți, care au tămăduit pe săraci fără să le ia plata ș.a.m.d.
Din a patra prescură se scoate părticica pentru episcopul locului, pentru preoți și diaconi și pentru toți slujitorii sfântului altar. Din aceeași prescură se scot și miride pentru ctitorii, binefăcătorii și ajutătorii Bisericii care sunt în viață și pentru credincioșii vii ale căror nume sunt înscrise pe polemice.
Din prescura a cincease scot părticele pentru iertarea păcatelor celor din veac adormiți întru dreapta credință: ctitorii sfântului locaș, arhierei, patriarhi, conducători etc. și tot aici se pomenesc și alți morți scriși pe pomelnice.
Așezarea părticelelor:
– de-a dreapta și de-a stânga sfântului Agneț – BISERICA BIRUITOARE în ceruri,
– iar firimiturile de sub Agneț, pentru credincioșii vii și morți, – BISERICA LUPTATOARE de pe pământ.
Așadar, întreaga Biserică o vedem adunată în jurul lui Hristos, căci „mai presus de toate L-a dat pe el cap al Bisericii ca una ce este trupul Lui” (Ef. I, 22-23). Pomenirile la Proscomidie se fac numai până la Heruvic, iar pomelnicele aduse mai târziu se pomenesc numai în timpul Axionului, fătă a se mai scoate părticele, întrucât Sfintele Daruri se afla atunci pe Sf. Masă.
Miridele aflate pe Sf. disc, în jurul sfântului Agneț, nu se prefac în trupul Mântuitorului, deci, nu au puterea jertfei mântuitoare, de aceea nu se dau credincioșilor spre împărtășire nici nu se dau acasă. Ne împărtășim cu toții numai din Sf. Agneț.
De reținut!
Fiecare părticică pe care o scoți omului de pe pomelnicul lui, la vii sau la morți, reprezintă fața acelui suflet pentru care o scoți. Și o dată scoasă și pusă pe Sfântul Disc, nu mai ai voie s-o dai omului acasă, că-l lipsești pe el de Liturghie. Când ele s-au adăpat cu dumnezeiescul Sânge și au ajuns în Sfântul Potir, în numele cărora sunt scoase, acele suflete, fie că sunt în rai, fie ca sunt în iad, fie ca sunt în cer, sau pe fața pământului, în clipa aceea au împărtășire euharistică gânditoare cu Hristos, ca Dumnezeu în tot locul este de față. Și dacă tu i-ai dat părticica acasă, de unde să mai aibă împărtășire cu Hristos, că ea nu mai este acolo?
(Părintele Cleopa)
Alte semnificații
Steluța pe care preotul o așează pe Sf. Disc, peste Sf. Agneț și miride, ne aduce aminte de steaua care a călăuzit pașii magilor spre ieslea din Betleem, proscomidiarul închipuind peștera și ieslea nașterii. Acoperămintele cu care preotul acoperă apoi discul și potirul, închipuie scutecele cu care a fost înfășat la naștere Mântuitorul, iar Aerul (acoperământul cel mare), cu care se acoperă atât discul cât și potirul, simbolizează cerul pe care s-a arătat steaua de la naștere, precum și giulgiurile în care a fost înfășurat trupul Mântuitorului înainte de îngropare.
În rugăciunea finală de la Proscomidie Îl invocăm pe Bunul Dumnezeu, zicând: „binecuvântează această punere înainte și o primește pe dânsa în jertfelnicul tău cel mai presus de ceruri”.
(sursa: http://coralasfleontie.files.wordpress.com, Biserica „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” Mihoveni Suceava)