CE a apreciat, miercuri, că aplicarea legii privind majorarea salariilor profesorilor cu 50% ar avea implicații foarte grave asupra deficitului bugetar, a inflației și economiei în ansamblul său, mai ales deoarece ar putea atrage cereri similare din partea celorlalți angajați în sectorul public. „Potrivit raportului de evaluare în detaliu pentru fiecare țară a stadiului Implementării Reformelor Structurale din cadrul Strategiei de la Lisabona în contextul Planului European de Recuperare Economică, în anul 2008, prezentat miercuri, o problemă în privința politicilor macro-economice ale României o constituie și creșterile salariale.
Astfel, potrivit documentului, a afost înregistrată o creștere reală a salariilor de 14 % în 2008, creștere care a depășit însă nivelul productivității. Iar, potrivit CE, salariile în sectorul public au crescut mai mult decât cele din sectorul privat.
„În septembrie 2008, Parlamentul a aprobat o lege de creștere a salariilor profesorilor cu 50 %. Dacă această creștere ar fi implementată în bugetul din 2009 ar exista implicații grave pentru deficitul bugetar, inflație și economie în ansamblul său, mai ales pentru că ar putea atrage cereri similare din restul sectorului public”, susține CE.
Comisia apreciază, potrivit Raportului de evaluare în detaliu pentru fiecare țară a stadiului Implementării Reformelor Structurale din cadrul Strategiei de la Lisabona în contextul Planului European de Recuperare Economică, în anul 2008, prezentat miercuri, că principala provocare macro-economică pentru România o reprezintă rezolvarea acestor dezechilibre și asigurarea unei politici fiscale și monetare care să genereze o creștere sustenabilă pe termen mediu.
CE reamintește că, pornind de la aceste date, „Consiliul a recomandat României să evite politica fiscală pro-ciclică pentru a limita creșterea deficitului de cont curent și a presiunilor inflaționiste, să mențină creșterile salariale în linie cu creșterea productivității, să îmbunătățească planificarea și execuția bugetară și să amelioreze elementele cheltuielilor publice”.
„Politica fiscală a continuat să fie una expansivă, cu un deficit general guvernamental care ar putea crește la 5,2% din PIB în 2008 de la 2,5% din PIB în 2007”, remarcă CE, menționând printre motive „planificarea și execuția bugetară slabă, cu frecvente rectificări anuale”.
„În pofida mai multor anunțuri , inclusiv în recentul său plan de acțiuni, România mai are încă de implementat un cadru fiscal pe termen mediu și un program de investiții multianual pentru a îmbunătăți planificarea bugetară și a crește calitatea chheltuielilor publice”, se arată în document.
„Ajutoarele de stat rămân la un nivel ridicat comparativ cu media la nivel UE”, remarcă CE.
De asemenea, potrivit documentului, actualul deficit de cont curent va scădea însă, în pofida acestui fapt, va rămâne la un nivel foarte ridicat.
„Creșterea puternică a României, bazată pe consum, a determinat o creștere a dezechilibrului balanțelor externe și o supraîncălzire a economiei, făcând economia mai vulnerabilă lîn ceea ce privește impactul crizei financiare internaționale”, se arată în documentul CE.