Comisia Europeană a decis, miercuri, împreună cu Parlamentul European și Consiliul, că numărul unic pentru urgențe 112 trebuie promovat mai intens în UE, iar autoritățile naționale trebuie să introducă mai multe limbi vorbite în centrele de urgență, pentru a ajuta și cetățenii străini. „Numărul european pentru urgențe nu mai trebuie să fie cel mai bine păstrat secret al Europei. Avem un singur număr pentru urgențe, 112, care funcționează pentru orice urgență, fiecare stat membru și fiecare cetățean ce are nevoie de el. Este inacceptabil ca mai puțin de un sfert din cetățenii UE să știe de existența acestui număr sau ca bariera lingvistică să-i împiedice pe turiști să sune la 112 și să comunice cu un operator de urgență”, a spus Viviane Reding, comisarul UE pentru telecomunicații.
Un studiu comandat de Comisia Europeană în toate cele 27 de state membre a arătat că 94 la sută dintre cetățeni consideră util un număr unic pentru urgențe. Totodată, studiul a arătat unde mai este nevoie de îmbunătățiri.
În jur de 28 la sută dintre cei care au apelat la 112 din străinătate au spus că au avut probleme în comunicarea cu operatorii, din cauza limbii, deși 21 de state membre susțin că operatorii lor vorbesc și limba engleză.
În plus, numai 24 la sută dintre europeni sunt conștienți că pot suna la numărul 112 în caz de urgențe, în țară sau în străinătate. Există, astfel, o îmbunătățire de doi la sută față de februarie 2008, însă recunoașterea numărului variază mult de la stat la stat, cu 58 la sută în Republica Cehă și trei la sută în Italia.
În România s-a observat o creștere cu zece la sută a populației care știe de existența numărului unic.
Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul Europei au decis, astfel, sărbătorirea „Zilei Europene 112” pe 11 februarie, în toate statele membre, pentru promovarea mai bună a acestuia.
Totodată, Comisia va asista statele membre în eforturile de a face cât mai cunoscut numărul 112, mai ales înaintea lunilor de vară, când cetățenii călătoresc peste hotare.