Comisia Europeană a transmis Guvernului scrisoarea prin care este formulat ultimul avertisment legat de numărul unic de urgență 112 și a cerut ca problemele legate de funcționarea sistemului să fie rezolvate în maximum două luni, până la 4 iunie 2008, înainte de sesizarea Curții Europene de Justiție.
Scrisoarea Comisiei Europene a fost transmisă vineri, 4 aprilie, prin reprezentanța României la Bruxelles.
„Comisia a solicitat României ca problemele privind funcționarea sistemului 112 să fie rezolvate într-un termen limită de două luni”, a declarat, luni, agenției MEDIAFAX șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocănea.
El a precizat că Ministerul Comunicațiilor pregătește un răspuns la scrisoarea CE.
Comisia Europeană (CE) a anunțat, joi, că va transmite României un ultim avertisment legat de numărul unic de urgență 112, considerând că sistemul funcționează în continuare necorespunzător, și a precizat că această notificare reprezintă ultima etapă înainte de sesizarea Curții Europene de Justiție.
„Comisia trimite un ultim avertisment Bulgariei și României cu privire la numărul 112. Într-o nouă rundă de proceduri privind încălcarea dreptului comunitar pentru normele UE în domeniul telecomunicațiilor, Comisia Europeană a decis să trimită un aviz motivat Bulgariei și României (a doua etapă și ultima înainte de sesizarea Curții Europene de Justiție). În ambele țări, numărul european unic pentru apeluri de urgență 112 funcționează în continuare în mod necorespunzător”, se arăta într-un comunicat al Comisiei Europene.
Comisarul european pentru telecomunicații, Viviane Reding, a amintit că normele UE în domeniul telecomunicațiilor cer ca statele membre să se asigure că serviciile de urgență pot fi apelate gratuit prin numărul unic 112. Statele membre trebuie să garanteze, de asemenea, că operatorii de telecomunicații furnizează serviciilor de urgență informațiile privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
„Deși numărul 112 este disponibil în România, se trimite un aviz motivat, deoarece informațiile cu privire la localizarea apelantului nu sunt încă puse la dispoziția serviciilor de urgență în cazul apelurilor efectuate de pe telefoane mobile”, a spus oficialul european.
Surse oficiale au declarat, joi, agenției MEDIAFAX că procedura de infringement începută împotriva României continuă, deoarece Comisia Europeană solicită ca numărul unic de urgență să funcționeze eficient.
„Chiar dacă Guvernul a adoptat ordonanța de urgență care asigură finanțarea sistemului, Comisia Europeană consideră că acest lucru nu este suficient, ci dorește ca mecanismul să funcționeze eficient. Problema sistemului 112 continuă să fie un punct sensibil în relația cu CE, care trebuie rezolvat”, au afirmat atunci sursele citate.
Guvernul a anunțat, în luna martie, după aprobarea unei ordonanțe de urgență, că va finanța sistemul național pentru apeluri de urgență 112 de la bugetul de stat, timp de cinci ani, cu o sumă anuală de 38 milioane lei, și va conferi Ministerului Comunicațiilor și Autorității de Reglementare atribuții suplimentare pentru reducerea numărului de apeluri false.
Executivul a decis totodată ca amenda minimă pentru apelarea abuzivă a numărului unic de urgență 112 să fie majorată de cinci ori, de la 100 lei, limită stabilită în 2002, la 500 lei.
Ministrul Comunicațiilor, Borbely Karoly, a arătat că, anul trecut, în sistemul numărului unic de urgență 112 au fost înregistrate 36 milioane de apeluri, dintre care 33 milioane au fost false.
Comisia Europeană a anunțat, în luna noiembrie 2007, că a început procedura de infringement împotriva României, pentru a se asigura că numărul unic de urgență 112 funcționează corespunzător.
Legislația UE în materie de telecomunicații impune statelor membre să se asigure că serviciile de urgență sunt accesibile gratuit, formând numărul de urgență unic european 112.
Statele membre trebuie să garanteze, de asemenea, că operatorii de telecomunicații furnizează serviciilor de urgență informațiile privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
Borbely Karoly a declarat, în urmă cu două săptămâni, că localizarea persoanelor care apelează numărul unic de urgență 112 va fi posibilă pe o rază de un kilometru.
El a apreciat că localizarea apelanților va fi posibilă în vara acestui an, după încheierea unui acord între operatorii de telefonie mobilă și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
STS este operatorul sistemului național pentru apeluri de urgență 112.