Comisia Europeană (CE) a declanșat a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în domeniul energetic, întrucât Parlamentul de la București nu a adoptat o ordonanță de urgență prin care ar fi trebuit incluse în legislație mai multe prevederi ale unor directive europene. „Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) a transmis Parlamentului în luna februarie 2008 solicitarea de includere, în proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 33/2007 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice13/2007 și a Legii gazelor 351/2004, a prevederilor netranspuse ale directivelor 2005/89 și 2003/54. Până în prezent, acest proiect de Lege nu a fost adoptat în plenul Parlamentului României”, se arată într-un proiect de Ordonanță de Urgență pentru completarea Legii energiei elaborat de MEF.
Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement (încălcarea dreptului comunitar) împotriva României pentru depășirea termenului de transpunere în legislație a prevederilor directivei 2005/89 privind măsurile care să garanteze siguranța aprovizionării cu electricitate și investițiile în infrastructuri. Data limită a fost 24 februarie.
Totodată, România avea obligația de transmite periodic către CE rapoarte privind piața de energie.
„Procedura de infringement a intrat în etapa a doua, de aviz motivat, următoarea etapă fiind aducerea României în fața Curții Europene de Justiție, fapt ce constituie o situație extraordinară”, se menționează în proiectul de act normativ.
MEF precizează că preluarea acestor prevederi în legislația națională nu are impact asupra funcționării pieței naționale de energie sau asupra activității companiilor din acest sector.
Prima etapă a procedurii de infringement împotriva unui stat memebru al UE este cea pre-contencioasă (amiabilă), care are ca obiectiv respectarea voluntară a exigențelor dreptului comunitar. Etapa a doua, cea contencioasă, este inițiată în condițiile în care CE constată că statul respectiv nu se conformează cerințelor comunitare, și constă în sesizarea, de către CE, a Curții de Justiție a Comunităților Europene (CJCE) de la Luxemburg.
Statul vizat de demersul CE are posibilitatea, chiar și în etapa a doua, să adopte măsurile pentru remedierea situației, fapt ce duce la încetarea procedurii în fața CJCE. Sancționarea statului membru poate interveni numai la finalul acestei etape contencioase, prin pronunțarea unei decizii de către CJCE.
De la intrarea în Uniune, CE a inițiat împotriva României mai multe proceduri de încălcare a dreptului comunitar.