CE a aprobat o finanțare de 771 milioane euro pentru modernizarea a două linii feroviare



Comisia Europeană a aprobat o finanțare totală de 771 milioane euro pentru modernizarea liniilor feroviare Frontieră-Curtici-Km 614 și Coșlariu-Simeria, care presupun costuri totale de 944 milioane euro, iar până la finele primului semestru ar putea aproba și tronsonul Coșlariu-Sighișoara.
Din valoarea totală a proiectelor de 944 milioane euro, finanțarea europeană este de 771 milioane euro, prin Fondul de Coeziune, restul sumei fiind acoperită de la bugetul de stat.
„Este suficient să spunem că prin reabilitarea acestor tronsoane viteza de deplasare pe calea ferată se va dubla pentru a măsura impactul extraordinar al acestor investiții (…). Până la sfârșitul primului semestru al acestui an mizăm că vom primi aprobarea și pentru finanțarea europeană de peste 900 milioane euro pentru tronsonul Coșlariu-Sighișoara, ceea ce va însemna că în acest an România va avea în execuție proiecte pentru modernizarea căii ferate de aproape 2 miliarde de euro din fonduri europene”, a declarat, într-un comunicat, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare.
Cele două proiecte aprobate de CE sunt finanțate cu fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Sectorial Transporturi (POS-T) 2007-2013. Valoarea totală a programului este de de 5,7 miliarde euro, din care 1,1 miliarde euro reprezintă contribuția de la bugetul de stat.
Modernizarea tronsonului de cale ferată Frontieră-Curtici-Arad Km 614 (41,1 km) este realizată de asocierea Alstom Transport / Swietelsky Baugesellsachaft / Astaldi / Euro Construct Trading ΄98 / Dafora în baza unui contract de 248 milioane euro.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 15 martie, lucrările fiind programate să fie finalizate la sfârșitul primului semestru din 2014.
Modernizarea sectorului Simeria-Coșlariu a fost împărțită în două loturi – Simeria-Vințu de Jos și Vințu de Jos-Coșlariu. Până în prezent, CFR a contractat lucrări doar pentru al doilea lot (Vințu de Jos-Coșlariu), pe care l-a atribuit companiei italiene Impressa Pizzarotti pentru 182,6 milioane euro.
Licitația pentru primul lot a fost contestată.
La finele lunii februarie, gradul de absorbție a fondurilor europene de la Ministerul Transporturilor era de aproximativ 6%.
Tronsoanel fac parte din Coridorul IV Paneuropean, care, pe teritoriul României are traseul Frontieră – Curtici – Arad – Deva – Alba Iulia – Sibiu – Brașov – București – Constanța.