Prin Decizia 51 din 31 ianuarie 2008, Curtea Constituțională a statuat, în esență, că doar justiția poate să dea „verdicte” în ceea ce privește fapte prin care s-au adus atingeri drepturilor omului, se arată într-un comunicat remis, vineri, agenției MEDIAFAX, de către Biroul de presă al Curșii.
„Or, în afara judecătorului, nimeni nu poate înfăptui justiția în România, în cadrul unui proces corect și echitabil, asigurat de către o instanță independentă și imparțială”, se arată în comunicat.
Nesocotirea acestui principiu reprezintă o gravă încălcare a drepturilor omului și a statului de drept, mai spune sursa citată.
Decizia 51 din 31 ianuarie 2008 nu abrogă Legea 187/1999 și nici nu desființează CNSAS. Potrivit art.147 alin.(1) din Constituție, legea este suspendată pe o durată de 45 de zile, interval în care CNSAS nu își poate exercita competențele stabilite prin lege.
Dacă până la expirarea acestui termen nu intervine nicio modificare legislativă, dispozițiile respective își încetează efectele juridice.
Parlamentul, în acest interval de 45 de zile, poate adopta reglementări în acord cu prevederile constituționale, astfel cum acestea sunt enunțate în decizia Curții.
Scopul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), natura juridică a acestuia, puterea instituției de se pronunța prin acte cu forță juridică echivalentă cu aceea a hotărârilor judecătorești, criticate de Curtea Constitutțională.
Curtea Constituțională a constatat faptul că Legea 187/1999 nu urmărește numai scopul de deconspirare, ci promovează și răspunderea morală, juridică și politică a persoanelor care au participat la activitatea de poliție politică comunistă, urmărind îndepărtarea lor din funcțiile de demnitate publică sau din cele de șefi ai magistraților și împiedicarea lor de a candida pentru alegerea sau numirea în aceste posturi.
Potrivit motivării deciziei Curții prin care s-a declarat neconstituțională Legea Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității – făcută publică vineri -, excepția ridicată de liderul PC Dan Voiculescu în procesul său cu CNSAS vizează, în primul rând, natura juridică a Consiliului, susținându-se că, prin atribuțiile și procedurile urmate, instituția se plasează în afara Constituției, iar prevederile legale atacate și legea, în ansamblu, contravin legii fundamentale.