Cabinetul de avocatură „Tudor” își exprimă nedumerirea față de afirmațiile făcute de domnul primar Ion Lungu în cadrul conferinței de presă din data de 10 mai 2011 – inserate în cotidienele „Monitorul de Suceava” și „Obiectiv de Suceava”, edițiile din data de 11 mai 2011 – cu privire la cauzele ce au condus la întârzierea execuției șoselei de centură a municipiului Suceava, sens în care face următoarele precizări:
În baza contractului nr. 86 din data de 8 mai 2008 încheiat între DRDP Iași, cabinetul de avocatură „Tudor”, în colaborare cu alte cabinete de avocatură, cu SC Geosit SA și evaluator PFA Costel Călinescu, s-a angajat la acordarea unor servicii de consultanță în vederea efectuării exproprierilor necesare construcției șoselei de centură a municipiului Suceava, servicii în cadrul cărora au fost incluse și identificarea și evaluarea imobilelor respective.
Potrivit legislației în vigoare, firma de avocatură și subcontractanții aveau obligația de efectuare a acestor lucrări numai după stabilirea traseului de către proiectant și punerea la dispoziție de către proprietarii terenurilor și a autorităților locale pe raza cărora acestea erau situate, a tuturor informațiilor privind proprietarii terenurilor și a actelor de proprietate, întocmind ulterior proiectul de hotărâre de guvern cu anexele corespunzătoare care se înaintează CNADR. Aceste instituții, împreună cu Ministerul Transporturilor, după verificare, înaintează acest proiect Guvernului României, singura entitate care dispune aprobarea suprafețelor de teren ce urmează a fi expropriate.
Abia după apariția hotărârii de guvern, comisiile de expropriere din care fac parte și reprezentanți ai cabinetelor de avocatură, emit hotărâri de expropriere pentru fiecare suprafață de teren în parte, prin care stabilesc despăgubirile ce urmează a fi acordate pe baza evaluărilor efectuate de către un expert ANEVAR.
Până în prezent, cabinetul de avocatură a emis hotărâri pentru un număr de 205 suprafețe de teren în baza Hotărârilor de Guvern nr. 735/2009 și 743/2010.
Pentru tronsonul cuprins între km 429 + 500 și km 3+100 – km 10+000 (localitățile Șcheia și Ipotești), Proiectul de Hotărâre de Guvern a fost înaintat de către cabinetul nostru de avocatură DRDP Iași, prin adresa din data de 24 septembrie 2010, această instituție trimițându-l la rândul ei CNADR București la data de 5 octombrie 2010.
Așteaptă o reparație publică din partea primarului Ion Lungu
Menționăm că traseul definitiv al culoarului aferent tronsonului pentru care s-a întocmit proiectul în cauză ne-a fost comunicat de organele abilitate abia la finele lunii august 2010.
La începutul lunii aprilie 2011, ca urmare a apariției Legii nr. 255/2010 intrată în vigoare la data de 23 decembrie 2010, CNADR București a solicitat firmei noastre întocmirea altui proiect de hotărâre de guvern având anexate suprafețele de teren ce urmează a fi expropriate, reevaluate la prețurile stabilite de grilele notarilor publici.
Deși, încă din luna septembrie 2010, – deci anterior intrării în vigoare a noii legi – evaluatorul ANEVAR identificase și măsurase aceste terenuri împreună cu un reprezentant al SC Geosit SA, evaluând fiecare suprafață în parte, rapoartele de evaluare fiind întocmite sau în curs de întocmire având în vedere prețurile de piață, datorită neurgentării procedurilor de emitere a hotărârii de guvern până la data de 22 decembrie 2010, CNADR București a considerat că respectivele terenuri ar trebui reevaluate potrivit noii legi, opinie controversată, având în vedere dispozițiile art. 31 din Legea nr. 255/2010.
Având în vedere cele arătate mai sus, cabinetul de avocatură nu putea emite hotărâri de expropriere pe terenurile aparținând tronsonului pe sectorul cuprins între km 429 + 500 și km 3+100 – km 10+000, nici până la această dată hotărârea de guvern nefiind emisă, situație de care nu se face vinovat acesta, proiectul pentru redactarea ei fiind trimis organelor abilitate încă din luna septembrie 2010, deci cu trei luni înaintea apariției noii legi.
Prin urmare, considerăm neavenite și chiar calomnioase afirmațiile unui reprezentant al autorității locale vizavi de cauzele întârzierii execuției șoselei de centură, acestea fiind făcute evident fără o prealabilă documentare în ceea ce privește situația de fapt și modul de aplicare a legislației în domeniu.
În ideea unei mai bune colaborări, sperăm într-o reparație publică din partea celor implicați, afirmațiile făcute cu prilejul conferinței de presă de către domnul primar Ion Lungu afectând grav imaginea instituției noastre.
Avocați, Silvia și Vasile TUDOR