Cauza prăbușirii, în 1 noiembrie 2010, a unui avion MiG 21 Lancer, în apropiere de Câmpia Turzii, accident în urma căruia cei doi piloți au murit, ar fi o eroare umană, relevă raportul comisiei de investigație tehnică, acesta indicând că ultima manevră nu a fost executată la altitudinea prevăzută.
Locotenent-colonelul Liviu Lascu, procuror militar la Parchetul Militar Cluj, a declarat, marți, corespondentului MEDIAFAX, că raportul comisiei din cadrul MapN de investigație tehnică a accidentului aviatic de lângă Câmpia Turzii a fost finalizat la sfârșitul săptămânii trecute.
Conform acestuia, ultima activitate de zbor a avionului MiG 21 Lancer care s-a prăbușit lângă Câmpia Turzii – adică urcarea la verticală, răsturnarea și revenirea – s-a făcut la o altitudine mai joasă decât prevăd manualele de zbor.
„Comisia spune că această manevră s-a făcut mai jos, cel mai probabil din cauză că piloții nu au văzut corect indicația de altitudine la bordul avionului. Acest lucru poate fi cauzat de o orbire temporară din cauza soarelui. Aceasta este concluzia din punct de vedere tehnic. Conform acestei concluzii, cauza accidentului ar fi eroarea umană”, a spus Lascu.
El a adăugat că, potrivit manualelor de zbor ale piloților, înălțimea minimă de la care trebuia executată această manevră este 1.400 de metri, iar viteza de 450 kilometri la oră.
MiG-ul prăbușit avea o viteză de 480 de kilometri la oră și a început manevra la 1.200 de metri înălțime.
„Din cauza efectuării în acest fel a manevrei, au apărut trepidațiile, aparatul nemaiputând fi redresat”, a spus el.
Procurorul Lascu a precizat că ancheta Parchetului Militar va continua, aceasta vizând și alte aspecte decât concluzia raportului tehnic, urmând să se verifice dacă piloții aveau pregătirea necesară, orele de zbor necesare efectuate și instructajul de protecție a muncii.
Un avion MiG 21 LanceR s-a prăbușit, în 1 noiembrie 2010, în apropiere de Câmpia Turzii, cei doi militari aflați la bord, căpitan-comandorul Laurențiu-Nicolae Chiriță și căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram, pierzându-și viața. Cei doi piloți aveau o experiență de circa 1.000 de ore de zbor.
MApN preciza că, din ordinul ministrului, a fost numită o comisie de investigație tehnică pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestei catastrofe aviatice.
Potrivit procedurilor, a fost sesizat Parchetul Militar și au fost sistate zborurile de instrucție cu acest tip de aeronavă, până la finalizarea anchetei de specialitate.
Datele procurorilor militari care anchetează accidentul aviatic, după ce au verificat datele de la turnul de control al Aerodromulului Flotilei 71 Aeriene Câmpia-Turzii, relevau faptul că zborul avionului a durat opt minute.
Procurorul militar Liviu Lascu de la Parchetul Militar Cluj declara că, în ziua respectivă, condițiile meteorologice au fost foarte bune în zona aerodromului, cerul fiind senin.
Acesta preciza că avionul s-a aflat aproape tot timpul în raza de vizibilitate a turnului de control, fiind pierdut la un moment dat din vedere din cauza soarelui și reperat doar când a venit pe traiectoria descendentă și s-a izbit de sol.
Cauzele producerii accidentului aviatic au fost investigate atât de o comisie tehnică a Ministerului Apărării Naționale, cât și de Parchetul Militar Cluj.