Subsemnatul, Neagu Ionel, în temeiul prevederilor art. 30, al. 6 din Constituția României, care dispune că „libertatea de exprimare a presei nu poate prejudicia demnitatea, onoarea și nici dreptul la propria imagine”, vă rog să-mi acordați dreptul la replică, urmînd ca răspunsul meu să fie publicat de îndată și necenzurat în ziarul dvs.
În data de 21 martie 2008, în ziarul Monitorul de Suceava a apărut sub semnătura d-lui Sergiu Rusu, un articol intitulat „11,7 miliarde de lei vechi, prejudiciul afacerilor penale de la Casa de Pensii”, care s-ar fi bazat, conform autorului, pe „surse din Poliție”.
Dincolo de faptul că autorul folosește impropriu termenii juridici, articolul este plin de inexactități tendențioase și cu vădită rea intenție, care îmi prejudiciază grav demnitatea, onoarea și propria imagine.
Se repetă pentru a n-a oară referirea la un dosar al cărui obiect îl constituie eventuale nereguli în eliberarea biletelor de tratament pentru pensionari la Casa Județeană de Pensii în perioada 2002 – 2003, cînd conduceam această instituție. Acest dosar a fost înregistrat în aprilie 2005 și sunt convins că dacă neregulile ar fi existat, nu s-ar fi ajuns în anul 2008 fără ca cercetările să fie încheiate, cu toate presiunile mediatice făcute de ziarul dvs. doar într-un singur sens.
Se pretinde în articolul cu pricina că ar exista un fabulos și astronomic prejudiciu de 11,7 miliarde lei vechi, care ar fi reieșit chipurile dintr-un raport preliminar al expertizei contabile, „primit recent de ofițeri de la Investigarea Fraudelor din cadrul I.J.P. Suceava”.
Această scandaloasă informație este în totalitate falsă și are drept scop dezinformarea și manipularea opiniei publice, sub umbrela așa ziselor informații obținute de la surse fantomatice din Poliție, denigrînd astfel și credibilitatea I.J.P. Suceava.
Împroșcat de acest murdar atac de presă, am luat legătura cu experții contabili numiți în cauză, care m-au asigurat că expertiza este foarte departe de a fi finalizată și că abia peste 3-4 luni s-ar putea vorbi despre niște concluzii preliminare, dar și acelea relative, datorită volumului foarte mare de lucru. Cît despre depunerea la Inspectoratul Județean de Poliție Suceava a vreunui raport preliminar de expertiză, nici nu poate fi vorba.
Foarte important este faptul că însăși ofițerii I.J.P. Suceava care instrumentează acel dosar, neagă depunerea unui asemenea raport preliminar la această instituție, precum și existența vreunor concluzii, fie ele și preliminare, în acea expertiză, confirmînd afirmațiile experților contabili menționate mai sus.
În aceste condiții, există doar două variante: fie informația nu există și a fost fabricată cu vădită rea intenție, iar acest aspect frizează penalul, fie în cel mai bun caz ea a fost primită de la o sursă neautorizată din Poliție, care a fabricat-o sub protecția anonimatului, iar autorul articolului nu a respectat deontologia profesională de a verifica informația. Sau poate a evitat în mod intenționat verificarea, știind că informația este falsă.
Este cunoscut faptul că atunci cînd nu există probe într-un dosar pentru care s-a cheltuit mulți bani ai contribuabililor, se apelează la această complicitate între „surse” și ziariști, pentru ca opinia publică să fie grav dezinformată și astfel manipulată, iar imaginea unor oameni nevinovați să fie grav și iremediabil afectată.
Această manieră stalinistă de linșaj mediatic este incompatibilă atît cu principiul libertății de exprimare, cît și cu procedeele de încredere ale investigației judiciare.
Pentru corecta informare a cititorilor, în dosarul biletelor de tratament de la C.J.P. Suceava, există un singur proces-verbal de control valid și anume cel încheiat la solicitarea IJP Suceava, pe data de 10.03.2007 de C.N.P.A.S. și care conform adreselor nr. 27725/06.10.2007 și nr. 3074/11.12.2007 ale CNPAS anulează și înlocuiește în totalitate procesul verbal încheiat tot de CNPAS pe data de 19.06.2003, ce făcea referire la un număr de bilete de tratament eliberate în perioada 2002 – 2003 fără recomandări medicale.
Conform acestui proces verbal din 10.03.2007, singurele plăți necuvenite efectuate de la bugetul asigurărilor sociale de stat (și nu prejudiciu), pentru biletele de tratament eliberate în perioada 2002 – 2003 au fost: 4.353 RON pentru 7 bilete de tratament (atenție! doar 7) eliberate eronat pe numele unor persoane decedate și 112.821 RON pentru mai mult de un bilet de tratament eliberate anual pentru un pensionar, deci în total 117.174 RON, adică 1,17 miliarde lei vechi.
Aceasta este singura sumă validă și care conform legii se recuperează de la pensionarii respectivi. Dar nici această sumă nu reprezintă prejudiciu, decît în situația în care organele de cercetare penală vor constata pe bază de probe certe, că după decontarea ei de la CNPAS, de către unitățile de tratament balnear din stațiuni, a fost însușită de către persoane identificate. Menționăm aici, că în această decontare, Casa Județeană de Pensii nu are nici o implicare, iar biletele de tratament dobîndesc valoare doar după decontarea lor.
De aici și pînă la a fabula astronomicul și fantomaticul prejudiciu de 11,7 miliarde lei vechi, adică de exact 10 ori mai mare, ori autorul articolului a mutat virgula din greșeală peste încă o cifră (11,7 în loc de 1,17) dar oricum nici acesta nu constituie prejudiciu, așa cum am arătat mai sus, ori articolul este fabricat și ascunde interese nelegitime.
Libertatea presei, dar și prezumția de nevinovăție sunt pilonii de bază ai oricărei societăți libere.
Eu sper ca ziarul dumneavoastră să rămînă ziarul care stă de vorbă cu oamenii și nu ziarul care stă de vorbă cu „sursele” și în acest context, vă rog să dați o dezmințire, pe prima pagină, prin care să infirmați cele relatate în articol și să indicați, dacă aveți cunoștință, care sunt sursele care practică deinformarea în cadrul Poliției Suceava.
În caz contrar, ne rezervăm dreptul atît de a formula plîngeri penale cît și de a cere importante despăgubiri de la cei responsabili de acest incident, atît persoane fizice cît și Persoane juridice.
26.03.2008
Neagu Ionel