Lecția de religie

Catehismul



Catehismul este cartea în care se cuprinde pe scurt învățăturile religiei creștine ortodoxe
Catehismul are trei părți:
I. Credința creștină
II. Cultul creștin și III. Viața creștină. Credința ne lămurește învățătura, prin care se mântuiește creștinul; cultul ne dezvăluie puterile, mijloacele și slujbele prin care se atrage și se primește în suflet harul lui Dumnezeu cel curățitor, luminător, sfințitor și mântuitor; și viața creștină ne deprinde cu faptele cele bune prin care se desăvârșește creștinul. Cu alte cuvinte cele trei părți ale Catehismului ne arată:
– ce este mântuirea și care sunt cele trei cerințe și mijloace prin care se sfințește și se mântuiește sufletul creștinului;
– credința dreaptă;
– harul dumnezeiesc și
– faptele cele bune.
Învățătura de temelie a religiei creștine și grija de căpetenie a creștinului este mântuirea sufletului. Căci zis-a Domnul: „Ce ar folosi omului de ar dobândi toata lumea, iar sufletul și l-ar pierde? Sau ce ar da omul în schimb pentru sufletul său?” (Marcu 8, 36 – 37).
Religia
Religia este iubirea și cinstirea lui Dumnezeu – comuniunea, legătura sfântă și plină de iubire dintre Dumnezeu și om. După cum între părinți și copii este o legătură de iubire sfântă, așa este și între Dumnezeu și oameni, prin religie.
Religia creștină
Religia creștină o avem de la Dumnezeu prin descoperire. Copilul nu ar avea iubire față de părinți, daca n-ar simți mai întâi iubirea lor față de el. Așa și omul, n-ar avea legătură de iubire cu Dumnezeu, adică religie, dacă El nu i-ar fi descoperit-o.
Descoperirea dumnezeiască
Descoperirea dumnezeiască sau revelația este dezvăluirea învățăturilor pe care a făcut-o Dumnezeu oamenilor. În ea Dumnezeu se face cunoscut oamenilor; le arată care sunt însușirile sau desăvîrșirile Sale, lucrările Sale, legile Sale și planurile Sale.
Dacă Dumnezeu nu s-ar fi descoperit pe sine și voința Sa, oamenii nu ar fi putut să-L cunoască niciodată, numai prin mintea și prin simțurile lor.
Dumnezeu a făcut descoperirea prin prooroci ca: Moise, David, Isaia, Ieremia, Iezechiel, Daniil, Miheia și alții, dar mai ales prin Domnul nostru Iisus Hristos, după cum scrie și Sf. Apostol Pavel: „Dumnezeu în multe rînduri și în multe chipuri a grăit în vechime părinților noștri prin prooroci, iar în zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit prin Fiul” (Evrei 1, 1 – 2). Așadar vestitorii descoperirii lui Dumnezeu sunt proorocii și mai presus de ei, Domnul nostru Iisus Hristos și Apostolii Săi.
Descoperirea se primește prin credință. Credința este primirea cu încredere și cu supunere a adevărurilor descoperite de Dumnezeu. Dacă noi primim și credem ceea ce ne spun oamenii, cu atât mai mult se cade să primim mărturia lui Dumnezeu. Sf. Apostol Pavel scrie că „fără credință nu este cu putință a plăcea lui Dumnezeu” (Evrei 11, 6), iar Domnul Iisus Hristos a zis că „cel ce nu va crede se va osândi” (Marcu 16, 16).
Descoperirea dumnezeiască se cuprinde în Sfânta Tradiție sau Predania și în Sfânta Scriptură sau Biblia. Acestea sunt cele două izvoare ale descoperirii lui Dumnezeu, care se păstrează în Sfânta Biserică. (www.crestin-ortodox.ro)



Recomandări

Mesajul de Crăciun transmis de Gheorghe Șoldan: „În aceste zile, fiecare dintre noi ar trebui să fie recunoscător pentru ceea ce are și pentru tot ceea ce ne-a oferit Dumnezeu”

Mesajul de Crăciun transmis de Gheorghe Șoldan: „În aceste zile, fiecare dintre noi ar trebui să fie recunoscător pentru ceea ce are și pentru tot ceea ce ne-a oferit Dumnezeu”
Mesajul de Crăciun transmis de Gheorghe Șoldan: „În aceste zile, fiecare dintre noi ar trebui să fie recunoscător pentru ceea ce are și pentru tot ceea ce ne-a oferit Dumnezeu”

Corul „Almarema” susține azi un concert de colinde, la Biserica Romano-Catolică „Sf. Ioan Nepomuk” Suceava

Corul „Almarema” susține azi un concert de colinde, la Biserica Romano-Catolică „Sf. Ioan Nepomuk” Suceava
Corul „Almarema” susține azi un concert de colinde, la Biserica Romano-Catolică „Sf. Ioan Nepomuk” Suceava