Cătălin Baba, ministrul nominalizat de PDL pentru portofoliul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, a primit, miercuri, avizul favorabil din partea comisiilor reunite de specialitate ale Parlamentului, în lipsa membrilor din partea opoziției.
El a declarat la audiere că a fost „o onoare” să facă parte ca secretar de stat din echipa fostului ministru al Educației Daniel Funeriu.
„În mandatul meu voi încerca să continui procesul de reformă început de domnul Funeriu”, a spus el.
Baba a arătat că legea educației naționale, „așa cum este ea, a reprezentat un mare pas înainte” și se aplică de anul trecut, iar Ministerul Educației, „așa cum este el”, a reușit să elaboreze cea mai mare parte a legislației secundare de aplicare.
„Este o lege recunoscută poate chiar mai mult pe plan internațional decât intern”, a spus Baba.
El a precizat că cele cinci priorități ale mandatului său vor fi: sporirea accesului la educația de calitate, îmbunătățirea sectorului de cercetare, gestionarea eficientă a resurselor financiare alocate deja prin legea bugetului de stat, continuarea elaborării legislației secundare, precum și asigurarea calității și excelenței în învățământul superior de stat și privat”.
Cătălin Baba a menționat și unele probleme care necesită „rezolvare rapidă”, prima fiind cea a înființării clasei pregătitoare. Totodată, finalizarea unei noi curricule care să rezolve „gradul prea mare de încărcare a elevilor la clasă”, precum și sporirea numărului de grădinițe prin construcția unora noi și reabilitarea celor vechi, dar și continuarea achizițiilor, se află între problemele menționate de Baba.
Întrebat în legătură cu posibilitatea introducerii uniformelor în învățământul preuniversitar, el a spus că se dorește „o uniformizare și o standardizare a ținutei elevilor, nu neapărat o uniformă”, însă aceasta va trebui să țină cont și de resursele financiare.
În învățământul superior, „ministerul va trebui să continue clasificarea și ierarhizarea programelor de studiu, proces care va presupune și vizite la fața locului ale unor experți străini, lucru care nu a mai fost făcut în România”, a subliniat el, adăugând că va fi acordată prioritate „programelor de studii care oferă maximum de calitate”, pentru că doar așa se va ajunge ca „România să aibă măcar o universitate” în clasamentul primelor 500 ale lumii.
El a mai anunțat și pregătirea abilitării din acest an a cadrelor didactice universitare tinere, cu performanțe, de a conduce doctorate.
Întrebat în privința dialogului cu partenerii sociali, Baba a spus că acesta va trebui îmbunătățit pentru a le „explica mai bine o parte din legislația secundară care ar putea să ridice unele probleme”. El a arătat că va încerca să implice mai mult asociațiile profesionale ale cadrelor didactice care „au intrat într-un cont de umbră pentru că s-a pus lumina mai mult pe sindicate”.
Senatorul PDL Mihaela Stoica i-a cerut să promoveze creșterea numărului de ore de sport pentru învățământul primar la cel puțin la trei ore pe săptămână, cum este recomandarea Parlamentului European, dar să țină cont că în țările nordice se fac chiar și patru-cinci ore pe săptămână.
„Avem nevoie de copii în primul rând sănătoși”, a subliniat ea. „Este o presiune mare pe curricula, pentru că și profesorii de Română vor mai multe ore de Română. Soluția este după părerea mea programul de școală după școală, care să cuprindă și activități de sport, practice, de distracție, în funcție de cum consideră și autoritățile și comunitatea locală”, i-a răspuns Baba.