Căsătoria este instituția în care românii au cea mai mare încredere, urmată de biserică și organizații ecologiste, potrivit studiului Trusted Brands 2011, realizat de revista Reader’s Digest.
Marile surprize ale Trusted Brands 2011 au apărut însă la secțiunea instituții. Căsătoria este instituția în care românii au cea mai mare încredere (81%), urmată de biserică (72%), organizații ecologiste (65%), internet (64%), companii internaționale (46%), radio și televiziune (45%), presă (32%), publicitate (31%), bănci (29%), funcționari publici (21%), justiție (17%) și Guvern (6%).
Încrederea românilor în instituția căsătoriei rămâne în 2011 și cea mai mare de pe continent, în timp ce mediul bancar a pierdut din încredere. Încrederea în instituțiile bancare a scăzut în România de la 43%, în 2010, la 29%, în 2011, deși la nivel european încrederea în bănci a crescut în acest an cu o medie de 3 procente.
Rezultatul plasează România pe ultimul loc în Europa la secțiunea încredere în instituțiile bancare. România se situează tot pe ultimul loc și în privința încrederii în Guvern (6% față de 23% media europeană), iar încrederea în justiție se situează cu 20 de procente sub media europeană.
La categoria profesii, campionii încrederii la români rămân, ca și în anii trecuți, pompierii (92%), piloții (91%) și farmaciștii (86%). Topul continuă cu profesorii (74%), doctorii (71%), fermierii (71%), meteorologii (71%), preoții (55%), asistentele medicale (52%), taximetriștii (37%), consultanții financiari (34%), avocații (32%), agenții de turism (32%), poliție (31%), jurnaliștii (31%), judecătorii (25%), liderii de sindicat (18%), fotbaliștii (16%), agenții de vânzări auto (12%) și politicienii (2%).
Pe de altă parte, la secțiunea dedicată Uniunii Europene și monedei euro, 53% dintre români spun că au încredere în euro și 51% au încredere în Uniunea Europeană. Pe de altă parte, 51% sunt de părere că Uniunea Europeană nu influențează alte state în afară de cele membre, iar 43% consideră că nu există avantaje în a avea o monedă unică europeană.
„Mi se par îmbucurătoare procentele de încredere în companiile internaționale și în publicitate, care situează România pe primul loc în Europa. Cifrele vorbesc de la sine: 46% din români declară că au încredere în companiile internaționale, iar 31%, în publicitate, față de 35% și, respectiv, 14%, cât este media europeană”, a spus Florin Petrescu, Country Manager Reader’s Digest România.
Studiul a fost realizat prin corespondență, în perioada septembrie – noiembrie 2010, iar respondenții au fost selectați din baza de date de clienți activi ai Reader’s Digest din cele 16 țări europene. În perioada menționată, în Europa s-au trimis 223.811 chestionare cu întrebări deschise, iar rata medie de răspuns a fost de 7%. România a înregistrat cea mai mare rată de răspuns la nivel european, după Finlanda – 14,1%.
Compania Reader’s Digest a fost înființată în 1922, în State Unite ale Americii, și funcționează în peste 60 de țări. În România, publicația s-a lansat în noiembrie 2005.