Casa Națională de Pensii va reactualiza datele asiguraților și pensionarilor



Casa Națională de Pensii va reactualiza datele de identificare ale tuturor asiguraților și pensionarilor din sistemul public de pensii, în acest sens urmând să încheie protocoale cu instituțiile care pot oferi astfel de informații, potrivit unui proiect de act normativ supus dezbaterii publice.
Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea prevederilor Legii 19/200 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, elaborat de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, a fost supus, marți, dezbaterii publice.
Potrivit Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, drepturile și obligațiile asiguraților și ale pensionarilor se stabilesc și se plătesc de către Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Socale (CNPAS) și casele teritoriale de pensii, pentru fiecare beneficiar, pe baza codului numeric personal.
De asemenea, drepturile bănești sau alte beneficii ce derivă din calitatea de asigurat sau pensionar al sistemului, precum și obligațiile de plată se achită sau, după caz, se comunică la domiciliu, în timp ce unele prestații se efectuează către mandatar, tutore sau curator, titularii fiind în cea mai mare parte minori, ale căror date de identificare nu există în baza de date a sistemului public de pensii, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Potrivit inițiatorilor proiectului, Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale și casele teritoriale de pensii ar trebui să dețină atât codul numeric personal, cât și datele de stare civilă ale persoanelor asigurate în sistem sau pentru care legislația în vigoare prevede efectuarea unor prestații.
În lipsa acestor date ar putea exista situații care să ducă la imposibilitatea efectuării plăților și a întocmirii evidențelor drepturilor și obligațiilor, precum și riscul de a efectua plăți fără temei către alte persoane decât titularii drepturilor, cu efecte negative atât asupra beneficiarilor, cât și asupra bugetului, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță.
„Datele de stare civilă actualizate pentru toți cetățenii români și orice alte date necesare identificării asiguraților și pensionarilor sistemului public de pensii, precum și ale persoanelor pentru care CNPAS întocmește documentații de plată și/sau efectuează plata unor prestații sociale vor fi furnizate acesteia, gratuit, de către Ministerul Internelor și Reformei Administrative, prin Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor. (…) Datele prevăzute la alineatul 2 vor fi furnizate gratuit, la cererea CNPAS, și de către oricare altă autoritate, instituție publică sau altă instituție care deține astfel de informații”, se arată în proiectul de act normativ.
În acest sens, vor fi încheiate „cu maximă urgență” protocoale între CNPAS și Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor, precum și între aceasta și oricare altă autoritate sau instituție care deține astfel de informații.
Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii 19/200 se va afla în dezbatere publică până în 25 aprilie.