Cartel Alfa cere înăsprirea condițiilor pentru obținerea permisului auto



Cartel Alfa cere elaborarea și aprobarea normelor metodologice privind atestarea profesorilor de legislație rutieră, a instructorilor de conducere auto, a programei de învățământ, considerând că permisul se obține prea ușor, iar numărul accidentelor produse de începători estet în creștere.
Cartel Alfa și Sindicatul Național al Instructorilor Auto din România (SNIAR) se arată îngrijorate de statistica accidentelor produse de șoferi începători, cu mai puțin de un an experiență, prezentată de Direcția Poliției Rutiere pe primele șase luni ale anului.
În 2007, șoferii începători au provocat 499 de accidente grave, în care 189 de persoane și-au pierdut viața, în prima jumătate a anului în curs, aceștia au comis deja 425 de accidente soldate cu 137 de morți.
În opinia președintelui SNIAR, Cornel Lipa, această situație desebit de gravă este determinată de mai mulți factori, printre care întârzierea elaborării, promovării și emiterii Ordinului comun al Ministrului Transporturilor, Ministrului Internelor și Reformei Administrative și Ministrului Educației, Cercetării și Tineretului pentru aprobarea normelor metodologice.
Aceste norme se referă la atestarea și examinarea profesorilor de legislație rutieră și a instructorilor de conducere auto, programa de învățământ a școlilor de conducatori auto care organizează și desfășoară cursuri pentru obținerea permisului de conducere și metodologia de organizare și desfășurare a cursurilor în vederea obținerii permisului de conducere, reglementare esențială în acest domeniu, demersuri începute în urmă cu un an și jumătate, a precizat Lipa, marți, în cadrul unei conferințe de presă.
În opinia sindicaliștilor, ministerele responsabile în emiterea Ordinului comun nu se implică.
Sindicaliștii consideră necesar ridicarea nivelului profesional al instructorilor auto, prin organizarea de cursuri de informare asupra noilor reglementări în domeniu și a schimbului de experiență și înăsprirea condițiilor de autorizare a viitorilor instructori auto.
Lipa a precizat că deprecierea actului de instruire practică este cauzată de lipsa unui preț minim de referință impus prin norme metodologice, atât timp cât există un plan de învățământ care trebuie respectat, norme care stabilesc consumul de combustibil, întreținerea și amortizarea automobilului folosit în timpul procesului de instruire, retribuirea instructorului și toate cheltuielile legate de amenajarea spațiului, unde se desfășoară orele de legislație rutieră și măsurile de prim ajutor, cunoașterea autovehiculului.
Sindicaliștii spun că trebuie să se stabililească, printr-un act normativ, cine sunt cei care au dreptul să profeseze în cadrul școlilor de conducători de autovehicule sau cine poate deveni instructor auto autorizat și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească.
Modificarea Ordinului ministerial care se referă la examinarea candidaților la obținerea permisului de conducere, este o altă solicitare a SNIAR.
Sindicaliștii cer și introducerea în școli a studiului regulilor rutiere ca obiect de învățământ, pentru a crea în timp un mod de gândire corespunzator (efecte ale nerespectării regulilor de circulație, consumului de droguri și de alcool, supraevaluarea deprinderilor practice în conducerea autovehiculului).
Cartel Alfa și Sindicatul Național al Instructorilor Auto din România au trimis mai multe adrese și la MIRA și la MT prin care au solicitat aceste lucruri, dar nu au primit niciun răspuns. În aceste adrese, ei cer ridicarea nivelului de pregătire profesională a formatorilor viitorilor conducători de vehicule, în concordanță cu practica europeană în domeniu.
Mărirea duratei de pregătire pentru dobândirea atestatului de instructor auto (durata cursurilor la ora actuală în România pentru persoanele care doresc sa devină instructori este de trei săptămâni, spre deosebire de Germania – șase luni partea teoretică și patru luni partea practică, Marea Britanie – 12 luni, Norvegia – doi ani), este o altă solicitare a sindicaliștilor.
Între condițiile minime de autorizare, ar trebui să fie introdusă, obligatoriu, cea de posesor al permisului de conducere categoriile A, BE, CE, DE, în opinia SNIAR.
Pregătirea candidaților în vederea obținerii permisului de conducere trebuie să fie făcută în școli de șoferi sau cu instructori auto autorizați și înregistrați la Oficiul Registrului Comerțului și la Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Instructorii auto ar trebuie să nu poată deveni autorizați (independenți), dacă nu au cel puțin cinci ani vechime ca angajat permanent cu norma întreagă și carte de muncă al unei școli de șoferi.
Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutiera Română, trebuie să facă public, pe site-ul instituției, școlile autorizate și numărul de angajați, instructori autorizați și toți profesorii și instructorii auto atestați, cu atestate valabile.
Instituirea unui serviciu permanent a Ministerului Transporturilor pentru verificarea tuturor școlilor autorizate din România care practică contracte de colaborare cu instructori auto atestați care nu au autovehicule agreate RAR, le dețin în proprietate și nu în proprietatea școlilor, nu au nici un control asupra dosarelor pe care le eliberează și nici o evidență financiară, fără a mai pune în discuție plata taxelor către stat, etc.
„Solicităm verificarea și identificarea funcționarilor publici cu statut special și a funcționarilor care au atribuții de atestare, autorizare, examinare și control în acest sistem și care desfășoară activitatea de profesor de legislație rutieră și instructor auto, în mod ilegal”, a precizat, marți, liderul sindical.
Respectarea cu strictețe a efectuării orelor de practică de conducere pentru toate categoriile și reducerea numărului de ore la categoriile C, CE, D, DE, dar introducerea discului tahograf pentru siguranța că orele vor fi efectuate, este o altă cerere sindicală.
În timpul examinării la proba practică, instructorul ar trebui să aibă responsabilitatea dublei comenzi a autovehiculului, examinatorul ocupându-se exclusiv de examinarea candidatului. „În acest fel, examinatorul nu mai poate ajunge în situația de la articolului 107 din OUG 195/2002 când, în cazul unui accident poate avea permisul suspendat și deci și atestatul de examinator, fără a mai pune în discuție săvârșirea unui accident rutier având ca rezultat vătămarea corporală gravă sau chiar moartea unui participant la trafic în timpul examinării la proba practică”, a afirmat Lipa.
Această reglementare ar rezolva suspiciunile, dubiile, obiectivitatea, transparența la proba de traseu, așa cum s-a rezolvat și la proba scrisă prin renunțarea la tradiționalele chestionare scrise, prin test pe calculator (întrebările sunt alese aleatoriu).
Din cauza faptului că cei admiși la sală reprezintă aproximativ 30 la sută, programările la primul examen, cât și perioada dintre ele este de aproximativ trei luni.
„Propunem o mărire a taxei de examinare progresivă până la 100 de lei pentru a putea susține mărirea numărului de examinatori, logistici de examinare, în concordanță cu cerințele candidaților privitor la periodicitatea examenelor. De asemenea, propunem ca, odată promovată proba de legislație, acest rezultat să rămână valabil și în cazul repetării probei de traseu, pentru un interval egal cu valabilitatea școlii”, a precizat Cornel Lipa.
Acordarea licențelor școlilor de șoferi și a instructorilor auto autorizați trebuie să se facă pe baza unui studiu de piață realizat la nivelul prefecturilor, cu consultarea SNIAR la nivelul fiecărui județ, cât și a municipiului București.
Examinarea și acordarea progresivă a categoriilor și subcategoriilor, eliberarea autorizației instructorului autorizat conform Ordinului MT 982/2007 art. 4, completare a Ordinului MTTC 1856/2006, sunt alte solicitări ale sindicaliștilor.
SNIAR mai cere modificarea Anexei 2 din Ordinul Ministerului de Interne 1497/2006, publicat anterior HG 56/2007 și a Ordinului 982/2007, din comisia de examinare a instructorilor auto să facă parte și un membru SNIAR, sindicat cu reprezentare națională.
SNIAR solicită sprijinul Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul MIRA și a ARR din cadrul MT, pentru ca normele metodologice să fie aplicate corect și pentru îmbunătățirea activității de pregătire teoretică și practică, pentru combaterea evaziuni fiscale.