Nervi, timp pierdut, pacienți purtați pe drumuri – cam astea sunt primele ”beneficii” ale introducerii cardului de sănătate, la care se așteaptă atât medicii, cât și pacienții, de la 1 mai a.c. În ultimele zile, atât medicii de familie, cât și cei din spitale și specialiștii au tot făcut probe de activare a cardurilor și de conectare la sistem și au constatat că acesta mai mult n-a mers. ”Ieri după-amiază s-a blocat complet, astăzi a mers pe bucăți. Nu știu cum va fi când se vor conecta concomitent medicii de la toate cele 26 de spații din ambulator și cât va dura să validezi o consultație”, ne-a spus directorul medical al Spitalului de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, dr. Tiberius Brădățan.
La această oră, procedura de transmitere criptată a datelor durează în medie 10-15 minute pentru un pacient care are deja cardul activat. Dar potrivit doctorului Brădățan, sunt și medici de familie care le-au comunicat deja pacienților lor că ar fi preferabil să meargă pentru activare la spitale sau la medici specialiști, ceea ce îngreunează și mai mult activitatea acestor categorii de medici. De asemenea, circa 17.000 de suceveni nu și-au ridicat nici acum cardurile de la Casa de Asigurări de Sănătate, ceea ce face ca, în cazul în care vor avea nevoie de servicii spitalicești, cardurile să le fie activitate tot în spitale.
În ceea ce-i privește pe medicii de familie, mai ales în mediul rural, ei au deja probleme cu funcționarea sistemului informatizat. Completarea cu obligativitatea utilizării cardurilor de sănătate îi determină pe mulți dintre ei să afirme că în realitate ”reforma sistemului sanitar” nu va însemna decât reducerea și mai mult a timpului alocat efectiv consultației. Din 20 de minute alocate unui pacient, cel puțin 15 sunt consumate de medic pentru completarea documentelor.
Pentru a preveni sincope majore în funcționarea sistemului, Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava a decis ca, în prima zi în care cardul devine obligatoriu, la CAS să se asigure permanența.
Purtătorul de cuvânt al CAS Suceava, Anda Sălăgean, a informat, ieri, printr-un comunicat de presă, că ”din data de 1 mai este asigurată permanența la CAS Suceava pentru activitatea cu publicul. De asemenea, se asigură asistența tehnică, pe Compartimentul IT, pentru asigurați și furnizorii de servicii medicale. Furnizorii care întâmpină probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziție și Helpdesk-ul din cadrul CNAS pentru a solicita lămuriri și ajutor, 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Asigurații pot apela numărul de telefon inscripționat pe cardul de sănătate pentru orice probleme sau nelămuriri legate de cardul de sănătate, de luni până vineri, în intervalul 08:00-20:00”.
Doctorii și farmaciștii care nu folosesc cardul vor plăti din propriul buzunar serviciile acordate
Tot din data de 1 mai a.c. furnizorii de servicii medicale aflați în relație contractuală cu CAS care nu vor avea funcțional sistemul cardului și nu vor valida serviciile medicale cu cardul, atunci când asiguratul se prezintă cu el, vor suporta din propriul buzunar costurile serviciilor acordate.
Sălăgean precizează că serviciile medicale de urgență se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că aceste servicii se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. De asemenea, minorii nu au primit card de sănătate și beneficiază de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiționat, indiferent dacă părinții sau tutorii legali sunt sau nu asigurați. Persoanele neasigurate beneficiază, ca și până acum, de pachetul minim de servicii medicale.
Anda Sălăgean a confirmat că la sediul CAS mai există un număr foarte mare de carduri neridicate, iar medicii de familie, deși aveau posibilitatea să le ridice și să le distribuie direct asiguraților din lista lor, nu și-au asumat această responsabilitate.
Din cele 20.950 de carduri naționale returnate de operatorul poștal la sediul CAS Suceava, în perioada 9 ianuarie – 29 aprilie a.c. au fost distribuite 3.976 de carduri persoanelor asigurate care le-au solicitat.
Din cauza numărului mare de persoane care solicită cardurile naționale la sediul CAS Suceava – peste 250 persoane zilnic – programul de lucru cu publicul a fost prelungit, acesta fiind de luni până joi, între orele 08.00-16.00, și vineri, între orele 08.00-14.00, inclusiv în data de 1 mai.
Din data de 1 mai cardul național de sănătate va deveni unicul instrument de validare și decontare a serviciilor medicale acordate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru asigurații care au intrat în posesia lui.
Pentru asigurații care nu au primit cardul de sănătate,furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a pacientului pentru a-i oferi serviciul necesar. Serviciile medicale acordate fără card de sănătate vor fi monitorizate separat.
Reformă cu stângul
Cardul de sănătate exasperează doctorii și pacienții
