Cântărirea masei maxime a autovehiculelor grele care trec prin Vama Siret nu se mai face de mai bine de doi ani și jumătate. Pare incredibil, însă este purul adevăr. La solicitarea cotidianului Monitorul de Suceava, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ne-a comunicat oficial că cele două cântare nu mai au aviz metrologic, și automat nu mai pot fi folosite, din luna noiembrie a anului 2014. Bineînțeles că sunt și explicații, pe care le vom detalia în acest material, însă nu și scuze pentru lipsa cântarelor o perioadă atât de îndelungată, cu atât mai mult într-o vamă aflată la granița Uniunii Europene.
De ce nu mai sunt funcționale cântarele
La Agenția de Control și Încasare din punctul de trecere a frontierei Siret există două instalații de cântărire, una pe sensul de intrare și una pe sensul de ieșire, montate și puse în funcțiune în anul 2006.
“Din luna noiembrie 2014, cele două instalații nu au mai obținut buletin de verificare metrologică periodică din partea Direcției Regionale de Metrologie Legală Bacău, din cauza rezultatelor neconforme cu normele metrologice”, se precizează în răspunsul oficial al companiei.
Rezultatele neconforme au constat în degradări ale suprafețelor de rulare (suprafețele pe care se face controlul mașinilor de transport marfă), precum și defecțiuni ale unor componente ale instalației de cântărire. Așadar, cu alte cuvinte, cântarele nu erau conforme și nu dădeau rezultate care să nu poată fi contestate.
Explicațiile greu de digerat pentru perpetuarea acestei situații incredibile
La instalația de cântărire de pe sensul de intrare în România defecțiunile au fost remediate până în luna noiembrie 2015, în timp ce la cea de pe sensul de ieșire din România nu s-a efectuat nici o remediere. Scuza celor de la „Drumuri Naționale” este că la licitațiile pentru lucrări nu au fost firme care să vină cu oferte serioase: “Remedierile zonelor de apropiere (n.r. suprafețele pe care se fac controalele la cântar) și componentelor instalațiilor de cântărire trebuie realizate, prin contractare, de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, în subordinea căreia se află Agenția Siret. DRDP Iași a inițiat mai multe proceduri de achiziție la care nu au fost semnate contracte din diferite motive: neprezentarea de oferte, oferte neconforme, schimbări legislative în domeniul achizițiilor publice”.
În aceste condiții, cu problemele amintite mai sus rămase nerezolvate în totalitate, nu s-a pus încă problema solicitării unui nou aviz metrologic care să facă cele două cântare funcționale.
Răspunsul celor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere s-a încheiat sec, cu asigurări că se fac eforturi pentru rezolvarea problemei: “În prezent, DRDP Iași întreprinde demersuri, conform legislației în vigoare, pentru remedierea problemelor și repunerea în funcțiune a instalațiilor de cântărire”.
Controlul greutății traficului greu din județ stă într-un singur cântar
După cum am mai relatat în cotidianul Monitorul de Suceava, verificarea și depistarea mașinilor care transportă lemn și alte tipuri de mărfuri care depășesc masa maximă autorizată sunt subdimensionate într-un județ aflat în frunte la nivel național ca număr de transportatori autorizați, dar și cu mult trafic greu de tranzit.
Dacă în Vama Siret cântarele nu sunt funcționale, restul controalelor, în trafic, sunt în responsabilitatea Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) Suceava, instituție care are un singur cântar pentru tot județul. Nici dacă ar fi mai multe nu ar avea însă cine să le folosească, pentru că la ISCTR Suceava lucrează doar opt oameni. Asta în condițiile în care ISCTR verifică tot ce ține de transportatori auto de persoane și de marfă, din toate punctele de vedere, dar și școli de șoferi, autogări sau furnizori de bunuri divizibile, iar controalele ar trebui să se facă atât în trafic, cât și la sediile unităților. Până în anul 2011, controlul vehiculelor grele era făcut de Secțiile de Drumuri Naționale Suceava și Câmpulung Moldovenesc, care aveau fiecare în dotare câte două cântare.
Din 2011, odată cu înființarea noii instituții, ISCTR, controalele în ceea ce privește MMTA (masele maxime totale autorizate) se fac doar de această instituție. În atari condiții, faptul că avem drumuri naționale azi bune și peste un an-doi sau chiar mai repede degradate nu ar trebui să mire pe nimeni.